Men konsol och PC tillsammans är fortsatt störst.

Vi har kommit till den delen av året när allsköns sajter sammanfattar branschen på olika sätt: Vi på FZ korar årets bästa spel (missa inte vår uppesittarkväll imorgon), medan britterna på Gamesindustry tar en mer siffertung infallsvinkel på året som gått.

Igår presenterade de sin årliga The Year In Numbers-artikel, som bjuder på en bildlig Alladinask av kuriosa och statistik. Vi rekommenderar att läsa artikeln i sin helhet, men vi har plockat ut några av höjdpunkterna nedan:

  • Spelbranschen omsatte ohyggliga 148,8 miljarder dollar under året (PC, konsol och mobil).

  • Mobil stod för majoriteten av den kakan (46 %), med konsol på andraplats (30 %) och PC strax efter (24 %).

  • Fortnite, Death Strandning och Apex Legends har varit årets stora snackisar på nätet, med Cyberpunk 2077 på en sjätteplats.

  • Minecraft är överlägset störst på Youtube med över 100 miljarder visningar under året.

  • 1052 nya titlar släpptes till Nintendo Switch under årets 39 första veckor.

  • Cyberpunk 2077-trailern krossade motståndet och är den mest sedda E3-videon med 48 miljoner visningar.

Branschen fortsätter alltså att växa, och nästa årtionde ser inte ut att ändra på den trenden, med nya satsningar från giganter som Google och Amazon. Vi har en ny konsolgeneration att se fram emot nästa jul, samtidigt som VR fortsätter bubbla i bakgrunden. Spännande tider!

Skicka en rättelse