Bruce Straley applåderar Kojimas Death Stranding.

Bruce Straley var länge en parhäst till Neil Druckman, och de styrde såväl utvecklingen av The Last of Us som Uncharted 4 tillsammans. För ett par år sedan lämnade dock Straley Naughty Dog. I en intervju med Gamesindustry säger Straley att han tror det är fullt möjligt för spelutvecklare att göra titlar som just The Last of Us och Uncharted – utan själva skjutandet.

Can you create a game that's as interesting and character-driven and compelling as an Uncharted story or Last of Us story without shooting? I think you can. Again the concept has to be ... "How can I create a rich enough world to allow for interesting core mechanics?"

Straley menar att världen måste erbjuda spelaren intressanta och belönande tillvägagångssätt för att ta sig framåt, "vilket många spel redan gör". Han tror att spelbranschen är i en förändringsfas där spelen inte måste få oss på kroken omedelbums. Om Death Stranding säger han:

I think Hideo Kojima has done something really good for the industry to just try and do something to shake it up a bit.

Skicka en rättelse
Det kommer jag absolut att göra, det jag spelat hittills är väldigt bra. Nu blir det The Last Of Us singleplayer bara för att du lockade så med att det kommer att hända saker i storyn. Vi har dock inte alla en machete. Jag hoppas att jag själv bara behö... 13/01 Ja jag kommer ihåg det uppdraget. Det var på en gravplats om jag inte minns fel. Man tog sig dit för att avsluta uppdraget och så var man som du säger plötsligt tvungen att ta sig ann ett gäng med nanosuit soldater. Väldigt stressigt på ett bra sätt :) 09/01 Korrekt observerat! :D Tackar! 09/01 Off topic men måste bara fråga; är sitt användarnamn en Young Ones-referens? Genialiskt isåfall! 09/01 Jag har spelat igenom Uncharted 2 och 3 samt första 12 timmarna av The last of us (såg en YT-video av någon som spelade resten). Har kommit fram till att detta helt enkelt inte är min typ av spel då jag helt enkelt inte kände mig underhållen. Känns osan... 09/01 Jag tyckte att The Last of Us svaghet var just allt pangande. Bra spel som kunde ha varit väldigt bra om man inte behövde meja ner folk var 5:e minut. Mer story, mer exploration, mer scavenging/survival och spelet hade varit episkt. 09/01 Även ett av förra årets snyggaste spel, iaf design-mässigt enligt mig, Control, dras med samma problem. Det har häftiga mekaniker för strid, både hur vapnet fungerar och ändras, plus de speciella förmågorna som att kasta saker osv. Men på många ställen... 09/01 Kallas Twitch, käka popcorn hela dagen till spel där ;) 09/01 Skjutandet ska vara ett alternativ och inte ett måste. Ge spelaren fler val istället för att ta bort saker, det är bara slappt och inte bättre design. 09/01 Och nu blev jag sugen som fan på att spela det igen, var längesen nu och snart kommer 2an, blir att friska upp minnet 💕 09/01