Sablar!

Det säger sig självt att Star Wars Jedi: Fallen Order varit något väldigt annorlunda utan jedis och ljussablar. Men faktum är att Lucasfilm var tveksamma att dela med sig Kraften till Respawns Star Wars-spel. Stig Asmussen, game director, berättar i AIAS Game Maker-podcasten:

I pitched, "Hey what if we do a game about Jedi and Force powers", and they were not super comfortable with that. They threw it back and said, "What about blasters and bounty hunters?"

Asmussen och teamet var i sin tur inte eld och lågor över den pitchen, och Asmussen menar att de "lika gärna kunde ha bett honom göra ett racingspel" i det läget. Jedi-idén fick slutligen grönt ljus och då Cal Kestis är en jedi-wannabe (läs: padawan) hittade man en slags kompromiss.

Om du inte legat under en fallen dödsstjärna har du säkerligen läst om försäljningsframgångarna för Fallen Order. Redan nu verkar det som om Respawn är i färd med att sjösätta en uppföljare.

Skicka en rättelse
Det här var även min största takeaway från Fallen Order. Svärdet känns trubbigt och oprecist, samtidigt som spelets hoppiga animationer gör att allt känns lite half-baked. 10/01 @Hullken: Det är ojämnt som fasiken, vissa fiender dör på en eller två träffar medans andra klarar av 5 minuter i en lasermixer. Bossarna är typiska tv-spelsbossar med enorma livmätare och tål hur mycket som helst. Folk säger att striderna påminner om... 10/01 Väntar på att spelet blir billigare eller kommer till GAME PASS eller EA ACCESS. 10/01 Och nej, är det så? Det är bland det värsta jag vet i spel. Man skjuter eller hugger en fiende som antingen inte reagerar alls eller i bästa fall gör nåt ljud och typ rycker till lite, sen får man upprepa detta fem gånger. Gör ett "realistiskt" SW spel... 10/01 Det är ju svårt att ge gamers vad de vill ha tydligen. 10/01 Eftersom jag inte gillar närstridsspel så går det här med ljussablarna bort direkt. Och Kraften är jag överlag less på efter sequel-trilogin. Alltid gillat när Star Wars är lite mer vardagsnära. Drömmen: Ett managementspel där man ska bygga och driva... 09/01 Tyckte att det var en lagom enkelt spel i min smak. Om man vill ha något lätt tuggat över julen. På något sätt så passade det perfekt som jul underhållning. 09/01 @Lauchen: Personligen vill jag att min ljussabel skall kännas som en ljussabel och inte ett brännbollsträ. Kapningarna från gamla Jedi Academy med Dismemberment påslaget var guld, men det bästa var att majoriteten av fienderna dog på en träff eller två,... 09/01 Kan inte fatta varför det är så viktigt att kunna hugga i itu folk i detta spel. Men att döma av alla kommentarer lite överallt verkar det vara gängse uppfattning. 09/01 Hade föredragit bounty hunters, hade nog blivit ett köp då. Är så sjukt less på jedis. 09/01