Komplicerade kritikerbetyg ska hjälpa dig vid spelköp.

Åtskilliga gånger under Epic Games Stores första år har det kommit önskemål från användarna om att få sätta betyg på spelen. Så har det inte blivit, och Epic har på så sätt duckat de recensionsbombningar som drabbat spel i konkurrerande butiker.

Men nu finns i alla fall en sorts betyg i Epic-butiken. Man har lagt in omdömen hämtade från samlingssiten Opencritic, och på så sätt får kunderna en överblick över den etablerade kritikerkårens samlade omdömen.

Men systemet är komplicerat och har redan fått kritik. Till att börja med visar Epic inte en summering av tillgängliga betyg (vilket är problematiskt i sig eftersom olika betygsskalor fungerar på helt olika sätt), utan man redovisar hur många procent av recensionerna som rekommenderar spelet. Control, exempelvis, har siffran "91 procent" bredvid sig. Den betyder alltså att 91 procent av recensionerna som Opencritic tagit in ger spelet stämpeln "Rekommenderat". Denna bedömning görs av siterna själva, annars av Opencritics algoritm. Men det samlade betygssnittet, som ju många är vana med från Metacritic, ligger på 84 för Control. Fast den siffran redovisas inte hos Epic.

Också Darksiders 3 visar vikten av att veta vad siffran betyder. Bara 36 procent av kritikerna ger det rekommenderat, men snittbetyget ligger ändå på 69 hos Opencritic. 69 är verkligen inget toppbetyg, men fortfarande långt, långt bättre än 36 – som i betygssammanhang betyder "kallt lik". Vidare redovisas de tre mest positiva recensionerna på spelet på spelsidan, varav en ger högsta möjliga betyg. Inte särskilt representativt för kritikerkårens samlade omdöme.

Ett annat problem är att Opencritic inte skiljer mellan olika plattformar, skriver PC Gamer. Det innebär att ett spel som recenserats på, säg, PS4, också dyker upp i Epic-butiken – som ju bara säljer pc-spel. Och det förekommer som bekant att spel funkar olika bra på olika plattformar, men det tas det inte hänsyn till.

Så Epics användning av Opencritic kan funka som överblick över vad kritikerkåren tyckt om spelen. Men det gäller att veta vad siffran på sidan faktiskt betyder, framförallt att den inte är ett betygssnitt à la Metacritic.

Det kanske är tur att det inte går att sätta betyg på Epic-butiken i Epic-butiken...

Skicka en rättelse
@DrAg00nEn: Det har de inte. Steam erbjuder tjänster som gör att det är lättare för utvecklare att använda Steam, vilket kan resultera i att de inte väljer släppa det någon annanstans då det hade krävt för mycket jobb, men på inget sätt tvingar Vavle... igår 15:37 Så att steam har "exklusiva" spel är okej alltså. igår 15:33 @Pecman: Jo, visst... men Epic Game Store kan inte leva i 2003 medans för resten är det 2020. Dessutom behövs det inte 17 år av utveckling för att komma ikapp, det går att kolla på vad konkurrenterna gör och utgå från det. igår 15:33 Steam har funnits överlägset längst, i snart 17 år. I början sög Steam också. Epic Games Store har funnits i ett år. Det är inte bara att Steam fungerar bäst, det är att på Steam alla har sina kompisar, de har en massa achievements, de har sina höglevla... igår 15:29 @Pecman: Du säger det precis som det har hänt av slump... men folk är insnöade på Steam för tjänsten fungerar väl. Det finns en mängd funktioner som gör både köp och spelade lättare på Steam. Att Epic behöver ta till saker som exklusivitetsavtal är för... igår 15:06 Tror de flesta PC-spelare är så insnöade på Steam att Epic måste ta till liknande metoder för att folk överhuvudtaget ska använda deras affär. De som är arga är ju arga för att de vill köpa spelet på Steam istället för på EGS, så då skulle de ju aldrig... igår 14:40 Mestadels Steam och GOG, och vad jag vet så har inget spel någonsin review-bombats på grund av något som Vavle eller CDPR gjort med själva plattformen. igår 14:06 användarbetyg är ju en jävla farce nu för tiden ändå. who needs it. igår 11:38 Vad använder du då för tjänst? igår 11:13 ^ + Detta. igår 09:46