2019 var inte direkt ett guldår för annars så framgångsrika Ubisoft, inte minst på grund av utskällda Ghost Recon: Breakpoint, som inte alls lyckades spinna vidare på vad man skapade i Ghost Recon: Wildlands. Detta är troligen vad som fick dem att skjuta upp släppet av bland annat Watch Dogs Legion och Rainbow Six Quarantine, men det verkar som att förra årets problem även lett till större förändringar hos utvecklaren.

Enligt VGC kommer man omstrukturera den kärngrupp på runt 100 designers och producenter som inte utvecklar spel själva, men som bestämmer inriktningen för och ger råd till andra utvecklingsteam i företaget. Det är detta ledarskap som har lett till vad många kallar för Ubisoft-formeln, som ger många av deras spel liknande inslag (stora banor, massor av ikoner att besöka på kartan, diverse torn att klättra upp i för att blotta sagda ikoner, etc.).

Men nu är det kanske slut med det, för syftet med omstruktureringen är att skapa mer unika och varierade spel. Serge Hascoet kommer fortsätta att leda gruppen, men källor uppger att antalet underchefer kommer utökas och dessutom få högre befogenheter att agera på egen hand.