Ser vi slutet på den (ö)kända Ubisoft-formeln?

2019 var inte direkt ett guldår för annars så framgångsrika Ubisoft, inte minst på grund av utskällda Ghost Recon: Breakpoint, som inte alls lyckades spinna vidare på vad man skapade i Ghost Recon: Wildlands. Detta är troligen vad som fick dem att skjuta upp släppet av bland annat Watch Dogs Legion och Rainbow Six Quarantine, men det verkar som att förra årets problem även lett till större förändringar hos utvecklaren.

Enligt VGC kommer man omstrukturera den kärngrupp på runt 100 designers och producenter som inte utvecklar spel själva, men som bestämmer inriktningen för och ger råd till andra utvecklingsteam i företaget. Det är detta ledarskap som har lett till vad många kallar för Ubisoft-formeln, som ger många av deras spel liknande inslag (stora banor, massor av ikoner att besöka på kartan, diverse torn att klättra upp i för att blotta sagda ikoner, etc.).

Men nu är det kanske slut med det, för syftet med omstruktureringen är att skapa mer unika och varierade spel. Serge Hascoet kommer fortsätta att leda gruppen, men källor uppger att antalet underchefer kommer utökas och dessutom få högre befogenheter att agera på egen hand.

Skicka en rättelse
Låter som ett mycket klokt drag, dock gör teamen mer självbestämmande, låter tråkigt att ha en brainstorm-grupp som bestämmer allt och sedan får olika team utföra/utveckla spelen. Har inte spelat ett Ubisoft-spel på länge, inget Assassins Creed har sett... 20/01 Om du inte vet Om du de eller dem skriva skall Skriv hellre de eller dom. 20/01 Gör ett nytt 3d rayman så är jag nöjd 20/01 Ubisoft omstrukturerar för att släppa mer varierade spel. Menar dom som det Episka AAA spelet heroes of might and magic era of chaos eller det kommande super coola battle royale spelet might & magic: chess royale. Jag menar varför göra Heroes of might... 20/01 Gief ett riktigt Asscreed spel med äkta immersive sim stealth. Och splinter cell. Och snälla starta om hela story grejen. Inget hänger ihop längre. 19/01 Assasin’s Creed spelen tycker jag inte är så dumma. Men jag håller med om att dem släpps allt för ofta. Men samtidigt får man en historisk inblick i Assasin’s Creed. Men det är okej om man inte gillar spelen. 19/01 Till skillnad från Rockstars spel så är Ubisofts formstöpta spel i alla fall roliga att spela. 19/01 Vad då jag trodde folk gillade när dom tar ett gammalt IP, gör de till öppen värld med områden du enbart kan upptäcka med hjälp av att klättra torn, massa vapen med upplåsningar som tar år att grinda genom bara för att dom ska kunna sälja "genvägar",... 19/01 Trevligt. Sedan Far Cry 3 har de verkligen varit fast i samma-samma-träsket. Olika skins på samma trötta open-world gameplay. 19/01 Ser ut som en Haiku :P 19/01