"Crytek borde inte tillåtas att sikta bilen mot CIG:s butiksfönster."

Cirkusen kring den stämning som de tidigare grafikgudarna på Crytek riktat mot Star Citizens utvecklare Cloud Imperium Games är inne på en ny vända. Övertrampen som Crytek hävdar att CIG gjort sig skyldiga till i koppling till användningen av Cryengine är flera, men ett av de främsta är att CIG endast ska ha varit tillåtna att använda motorn för ett spel (Star Citizen). Sedan några år tillbaka har dock CIG delat upp singleplayer- och multiplayer-delen i varsitt separat spel (Star Citizen & Squadron 42).

För ett tag sedan bad Crytek om att villkorslöst få dra tillbaka sin stämning för att kunna återuppta den efter att Squadron 42 har släppts. I sitt svar på detta upprepar CIG nu att kontraktet med Crytek uttryckligen definierar "spelet" som både Star Citizen och det relaterade spelet Squadron 42, och passar samtidigt på att dra till med en hejdundrande liknelse.

Crytek should not be allowed to aim its car at CIG’s storefront window, stomp the accelerator, smash through, do doughnuts for years, then back out and drive away to maybe circle around and crash CIG again another day. Crytek richly deserves having its keys taken away for all time, so that CIG can conduct responsible business without further interference from Crytek or its series of lawyers.

Efter att inledningsvis ha utvecklat spelet med Cryengine beslutade sig CIG för att gå över till Amazons Lumberyard, som i princip är en separat version av Cryengine. CIG ska även ha kommit över bevis för att Crytek i maj 2019 kontaktade Amazon för att kontrollera huruvida de även gett CIG rätten att använda tidigare versioner av Cryengine, vilket Amazon bekräftade att de gjort.

Vidare kommenterar CIG de rykten som säger att Cryteks senaste manöver motiverades av att de kommit över information om att Squadron 42 inte kommer släppas på länge, och säger att man inte delat med sig av någon sådan information till Crytek.

Skicka en rättelse
Jo jag förstår att de var desperata men varför såldes de inte rätt av till Amazon? Att försöka vara kvar och konkurrera med bjässe som Amazon, som dessutom ger bort deras egen produkt gratis måste väl vem som helst fatta är tufft? När de sen börjar stäm... 22/01 Tvärtom så har Amazon utvecklat sin branch av version 3.6.2 mer aktivt, med buggfixar och med fler nya features än CryTek gjort med CryEngine sedan de sålde 3.6.2 till Amazon, varpå Lumberyard nu skiljer sig mer och mer från CryEngine på ett positivt... 22/01 Förjävligt asså. Gillade Crysis spelen skarpt och älskar Hunt: Showdown så det suger att veta att ledningen där inte kan hantera saker rätt. 21/01 Bortsett från att försäljningen gav livsviktigt kapital, tror att Cryteks tanke var att de besitter spetskompetensen, så de flesta utvecklare köper från Crytek ändå... Tråkigt nog för dem, så jobbar många (de flesta?) före-detta Cryteck-utvecklare på... 21/01 Okej så Crytek konkurrerar alltså med en version av sin egen produkt som Amazon ger ut gratis? Då får Crytek hoppas att Amazon tröttnar och lägger ner utvecklingen snart annars blir det nog tufft i långa loppet. 21/01 Det finns folk som spenderar 15'000 kronor i månaden på Candy Crush. Det finns folk som vaskar champagne för tusentals kronor varje helg. Varför får folk inte köpa ett digitalt skepp för 2'000 kronor och stödja utvecklingen av ett spel de vill ska bli... 21/01 Leonard French går igenom detta för de som vill ha lite mer kött på benen :) https://www.youtube.com/watch?v=I6snromQjhc&t=0s 21/01 Folk fortsätter prata om dem, men jag har fortfarande inte stött på sådana spelare i verkligheten. Alla som hängt med är vid det här laget rätt så luttrade och tar spelet för vad de är. Visst finns det de som givit upp och är förbannade. Men motsatsen,... 20/01 @HYBRiS: Då är inte du en sån jag syftar på. Tänker mest på alla som plöjt ner tusentals kronor och försvarar utvecklingen till oändligheten trots att det inte har mer content än random indiespel på Steam. Men snart kommer väl alla de där 100-tals solsy... 20/01 Nu är ju knappast $35 för två spel utan månadskostnad att "gräva djupt i fickorna". Allt annat än den initiala startkostnaden är frivilligt och det finns inga återkommande kostnader annat än om man frivilligt vill backa utvecklingen och få lite symbolis... 20/01