"Det bästa spel vi någonsin har gjort."

Förseningar gagnar oftast både spelet och spelarna, av logiska skäl. För utvecklarna är det oftast mer slitsamt med orimlig crunch (läs: övertid) som kör slut på enskilda utvecklare. Doom Eternal skulle ha släppts i höstas men försenades. Calle har precis satt demontänderna i det, och i en intervju med VG247 säger exekutive producenten Marty Stratton att förseningen var av godo.

I say it's the best game we've ever made. I don't think I'd say that if we didn’t have that extra time. The game was done, we haven't added anything but what the delay allowed us to do was fix a tonne more bugs.

Stratton erkänner dock att "merparten" av fjolåret bestod av crunch. Han hävdar att Id-cheferna uppmuntrar de anställda att ta tiden de behöver, men att många väljer långa arbetsdagar och att en viss mån av crunch varit nödvändig. Stratton menar att olika grupper löser av varandra.

We'll have one group of people crunching so the next group of people are teed up properly. As they get done, they may need to crunch a little bit.

We really truly do try and be very respectful of peoples' time and lives. We have very dedicated people that just choose to work a lot in many cases. It was nice because we want the game to be perfect. We want it to live up to our expectations and consumer expectations.

Doom Eternal släpps 20 mars till pc, PS4, Xbox One och Stadia, och kommer senare till Switch.

Skicka en rättelse
Precis! 23/01 Har också hört det där från minst två bekanta som jobbat i USA, ena har jobbat som programmerare på tre olika spelföretag och den andra är grafiker. Hon som är grafiker har dessutom jobbat inom filmbranschen ett tag innan hon flyttade tillbaka till Sver... 22/01 Jo, men de exempel jag själv känner till, som inte ens är spelbranschen, är tyvärr i princip hot. Där handlar de inte om tex kontrakterade personer som riskerar att inte få nytt osv om de inte kör övertid som du nämner, något man ofta ser i tex USA. 22/01 Man brukar köra med extrem uppmuntran, det finns inga direkta hot om att du måste jobba övertid eller cruncha, men mellan textraderna så står det alltid att din karriär i företaget kommer påverkas av hur mycket du jobbat övertid. De bästa företagen är... 22/01 Finns lagar kring hur mycket du får jobba över dock, vissa följer dem och andra inte, och de får inte vara planerad övertid för en lång tid. Jag hade då aldrig ställt upp på obetald/okompenserad övertid som jag vet några företag nyttjat provanställda... 22/01 Okej men jag tror inte crunch nödvändigtvis kan likställas med plustid. Plustid kan du väl ta ut som ledighet vid ett senare tillfälle? 22/01 Tråkigt att de inte kan ha ordentligt planerade projekt. Känns som att spelbranchen fortfarande ligger långt efter andra. Antar att det funkar så länge den har den attraktionskraft den har bland yngre. 22/01 Finns mängder med branscher som har planerad obetald övertid. Vi har det på firman jag jobbar tex. Kallas plus-tid. 22/01 Precis. Det är nog inte så många branscher där man har planerad, obetald övertid. Det konceptet hade förmodligen fått de flesta fack att gå i taket. Det finns rätt många begrepp inom IT-branschen som ingen bemödat sig översätta. 22/01 Skulle nog inte likställa crunch som övertid. Visst innebär crunch att du jobbar övertid (betald eller icke) i många lägen men all övertid är inte crunch. Crunch är ju snarare "fenomenet" där det är en extrem arbetsbelastning och stress den sista tiden... 22/01