Släpps i mars, är lika stort som Half-Life 2.

Vi är en god bit in i januari, och Half-Life: Alyx ska släppas en fortfarande okänd dag i mars. Det är inte utan att man fruktar en försening...

Men Valve är säkra på att man kommer släppa spelet när det är tänkt. Under gårdagens frågestund på Reddit, där tio medarbetare svarade på läsarnas frågor, togs förstås både förseningsfrågan och begreppet "Valve time" (alltså Valves notoriska oförmåga att släppa saker i tid) upp. Man gav lugnande svar på båda.

Spelet är helt färdigt, med undantag för "några tweaks i den absolut sista scenen". Både Valves personal och speltestare har kört igenom det flera gånger, och man säger sig vara säkra på att pricka det tänkta releasedatumet. Och Valve-tiden?

Vi lät Valve time hända innan vi tillkännagav spelet.

Snyggt!

De här tio Valve-medarbetarna svarade på HL: Alyx-frågor frågor i går kväll.

I övrigt gav AMA:n inte så mycket konkret från spelet, men en del info kramade folk i alla fall ur Valve-medarbetarna. Bland annat att man kommer släppa filmer innan releasen, i vilka man både visar gameplay och demonstrerar VR-specifika funktioner som olika sätt att förflytta sig.

Alla vapen kan skötas med en hand, men du kan hålla bössor med båda händerna för ökad stablitet. Men tanken är att sköta vapen med ena handen och annat med den andra.

Our weapons all require only one hand, but they can be optionally grabbed and steadied by your offhand. We really wanted to focus on simultaneous two handed play throughout the game, so we needed the player to always be able to easily have a free hand. We keep that hand pretty busy with gravity gloves, movement, world interactions, flashlight, and so on.

I fråga om spellängd upprepar man att HL: Alyx tar ungefär lika lång tid att spela igenom som Half-Life 2.

Playtesters have taken a similar amount of time to complete Half-Life: Alyx as they did to complete Half-Life 2. The games are comparable in terms of total amount of content.

Läs hela frågestunden för all info du behöver om varför SDK:n dröjer, hur man håller ett nytt Half-Life-spel hemligt för sitt barn i fyra års tid och mycket annat. Och se till att spela igenom hela Half-Life-serien innan Alyx släpps – den är gratis på Steam tills dess.

Skicka en rättelse
Klockade 174 timmar i Firewall Zero Hour i fjol så så 13 går nog bra! 23/01 Kan nog tänka mig att de går i tankarna att göra PS VRita, typ. En upgrade behövs i alla fall med bättre tracking. Valve Index har visat att folk är beredda att betala och personligen tycker jag konsoler är lämpliga. VR är roligare ihop än solo och dera... 23/01 Kommer bli awsome det här på index med knuckels. Men man har juh så mycket annat vr spel och spela med. Hoppas man hinner med 🤣🤣 23/01 Trevligt, har du köpt nuckles också ? Det är ju annars en trevligt "budget upgrade" (nog för att kontrollerna är dyra) man kan göra till Vive. @kEJTLiN Samma här, satt länge under november och december med fingret på köpknappen men det var ju slut och... 23/01 Vi får se när SDK till Source 2 släpps, efter det lär det inte dröja länge (tm) innan Alyx är möjligt att spela utan headset. Själv har jag nästan intalat mig att köpa en Index för detta. 23/01 De släppte den tanken väldigt tidigt, eftersom rörelserna inte går att översätta på ett lätt sätt till mus/tngbord. Vapnen är gjorda för enhandsfattning, den andra handen utnyttjas flitigt för ficklampa, antigrav osv. Även hur spelare undersöker världen... 23/01 Har HTC Vive orig., blir väl day one köp! 23/01 Kommer bli kanon då det släpps! Har en del VR spel till mitt Oculus Rift men detta är nog det jag ser fram emot mest att spela. 23/01 Jahapp, då var det väl dags att hoppa på VR-tåget då... Hade helst väntat lite till, men kommer nog inte kunna hålla mig ifrån detta. 23/01 Hoppas dom släpper en version i framtiden som inte kräver VR. Då blir det köp. 23/01