Konkurrensen har inte ökat försäljningen.

Intäkterna från spelbranschen i USA 2019 landade på 35,4 miljarder dollar, nära 341 miljarder kronor. Det var en ökning med 2 procent mot året innan, enligt en rapport sammanställd av branschorganisationen ESA och analysföretaget The NPD Group.

Men den digitala spelförsäljningen på pc minskade, och enligt NPD-analytikern Mat Piscatella bidrog kampen om köparna mellan Epic Games Store och främst Steam till det. Han skriver i en tweet att aktörerna (främst Epic och Valve/Steam) missade att förbättra kundernas upplevelse, valfrihet och att förenkla, och att det bidrog till att folk la mindre pengar på digitala pc-spel under förra året.

Epic öppnade sin spelbutik Games Store i december 2018. En månad senare tillkännagavs att man säkrat ett års ensamrätt på att sälja Metro: Exodus digitalt på pc, bara två veckor innan det skulle ha premiär på Steam. Det följdes av en lång rad andra namnkunniga exklusiviteter. Dessa har fått massiv kritik, men Epic har försvarat strategin med att det ger spelutvecklarna bättre betalt då man tar lägre försäljningsavgift än andra. Men ur konsumentsynpunkt har Epics inträde inte inneburit billigare spel – spelen kostar överlag lika mycket i Epic Store som på Steam och i andra digitalbutiker. Fast att Epic skänker bort spel på löpande band dämpar kanske den sorgen.

Hur har Epic Games Store påverkat dina spelköp? Berätta (med god, sansad ton förstås) i kommentarerna.

Skicka en rättelse