Jakten på en stadsbrännarsimulator i VR fortsätter med andra ord.

ONMSFT har fått sig ett snack med CD Projekt Reds John Mamais angående Cyberpunk 2077. Mycket av det som sägs är gammal skåpmat, men lite intressant info får vi åtminstone.

Om du likt GTA vill spendera några timmar på att köra taxi eller ägna dig åt något annat mer vardagligt yrke lär du till exempel bli besviken, eftersom man inte lagt till några sådana "simulatorgrejer". Vad vi kan lägga tid på för att gå upp i level och upptäcka staden är istället "Street stories", som är mindre uppdrag utan avancerade cinematiska sekvenser. Samtliga ca 75 av dessa uppdrag ska dock vara handgjorda, så det rör sig inte om något slumpmässigt genererat innehåll.

Kanske mest intressant är dock vad Mamais sade om VR och chansen för att man kommer implementera stöd i framtiden:

Vi försökte. Vi övervägde VR, men vi gör inget med VR. Vi har VR-utvecklingskitten, men... [...] Vissa saker skulle funka i VR, men jag tror inte det är gångbart än. De tjänar inte särskilt mycket pengar i VR än. Det är väldigt experimentellt och nischat. Jag skulle vilja. Jag gillar VR, men vi gör inget med det än.

Och så är det med det. Tidigare har man gett mer avvaktande svar angående ett eventuellt stöd för VR i framtiden, men det verkar onekligen som att man redan testat och avfärdat VR för just detta spel.

Personer som lätt blir åksjuka kan åtminstone glädja sig åt att man kommer inkludera alternativ för att justera depth of field, head-bobbing och liknande inställningar för att minimera risken för att bli av med lunchen.

Skicka en rättelse
Nähe, då får man väl hoppas på nästa GTA istället :p Om GTA släpps samtidigt som PSVR2 så skulle det kunna ge en rejäl push för VR, ifall dom får till det bra. Ha begäret är stort nu, men jag ska hålla mig till sommaren 2021. 03/02 Om man inte själv har testat och/eller inte har råd är det enklare att sitta och klaga på den fina teknik som innebär en teknisk revolution på flera plan. Det är alltid likadant. Den som fortfarande seriöst tror att VR är en gimmick är helt verklighetsf... 02/02 Tids nog kommer dom eller någon annan implementera det mer eller mindre bra. Det i sig är givet. Det är bara en fråga om när. 02/02 Jag har inte heller några planer på VR 02/02 Nej, det är helt fel. Det följer en exponentiell tillväxtkurva och har aldrig varit större än det är nu. Det har heller aldrig varit billigare att ge sig in i VR än nu. Uppmärksamheten i massmedia är möjligen mindre än när Rift/Vive släpptes, men spelar... 02/02 Lustigt att man fått läsa att VR är en fluga sedan 2013. Visst, det kan tyckas gå sakta eller stå still för den oinsatte men jag tror VR kommer bli riktigt bra om några år när vi har bättre hårdvara och mer spel samt kanske de fått ner priserna så komme... 02/02 Spelade walking dead saints and sinners i 7 timmar i sträck i fredags, var inga problem. Vr sickness är en vanesak. 02/02 Nej du förstog fel. jag baserade inte det på att jag personligen spelar varje dag, det var bara ett tillägg i diskutionen 02/02 fan va skönt.. VR är bara ett värdelöst jippo o inget annat ändå... man blir ju yr efter 20m spelande... 02/02 Lika bra. Som analytiker säger är VR extremt nischat. Fokusera på grundspelet istället. 02/02