Alla som sprang på LAN under 00-talet har förmodligen en relation till Soldat, spelet som kombinerade Worms sidoperspektiv med snabbheten i realtidsaction. Nu, 17 år senare efter originalet släpptes, annonseras en uppföjare från skaparen av originalet. Och det frenetiska pangandet verkar inte ha tonats ner, snarare tvärtom.

Skaparen började visa upp sitt nya spel redan i slutet av förra året, då med namnet "Commando" och erbjöd ett alpha-test på Ith.io som går att köra direkt i webbläsaren. Då beskrevs det som "Soldat meets Battlefield" på procedurellt skapade banor. På Soldat 2:s Steam-sida står det att spelet kommer ha stöd för Steam Workshop, att spelare ska kunna konfigurera vapen, soldater och banor efter eget tycke. Det ska dessutom ha stöd för multiplayerbataljer online.

Soldat 2 aims at recreating the basic Soldat gameplay experience with fresh and enhanced content. Additionally there will be customization of every part of the game, including procedurally generated levels, game rules and modes, weapons, vehicles, structures and a custom battle simulator sandbox. Soldat 2 also strives to become a powerful platform for custom created content, mods and other Soldat-like games.

Early Access Features:

  • online multiplayer (with dedicated servers)

  • custom battle sandbox

  • procedurally generated or designed levels

  • famous flow-based movement

  • realistic weapons and military equipment

  • ragdoll physics and over the top violence

  • modifiers (every game parameter is editable)

Soldat 2 släpps på Steam under andra kvartalet 2020 och ser ut att inledas med en Early Access-fas.