Digital Foundry gräver ner sig i tekniken.

Arbetet med Star Citizen rullar vidare i stadig takt, och CIG släpper numera en ny pre-alpha-version varje kvartal. Den senaste, version 3.8, lyfte i slutet av december, och med denna som utgångspunkt har Digital Foundry gjort en djupdykning i tekniken bakom spelets enorma skala: att mer eller mindre sömlöst gå från blomstrande ängar till gigantiska gasplaneter.

Detta ska åstadkommas med en teknik man kallar object container streaming, som förenklat går ut på att olika objekt, till exempel en planet, månar, skepp, rymdstationer... – grupperas, och sedan laddas i bakgrunden när det behövs. Den har funnits med ett tag men ändrats i version 3.8.

Annat som gås igenom är planeternas vädersystem, och att de skapas både genom procedurell genererering (typ slumpas fram utifrån ett antal regler, som i No Man's Sky) och manuellt kreativt arbete.

Version 3.9 av Star Citizen ska lanseras innan mars är slut. Den kommer bjuda på nya månar, ett fängelse med nya uppdrag, ett par skepp med mera.

Star Citizen saknar releasedatum. Kampanjsyskonet Squadron 42 är tänkt att nå publik beta under tredje kvartalet i år, mellan augusti-oktober. Inte heller det har ett releasedatum, men det kommer alltså släppas före Star Citizen.

Skicka en rättelse
Dom började utveckla salvaging i december, kanske tar ett halvår eller mer. Innan har det varit i roadmapen, men den har flyttats fram flera gånger. 12/02 Nej nej nej, allt är helt okej enligt planerna, spelmekaniken är helt under kontroll :) (ironi) Stretchgoal (https://robertsspaceindustries.com/funding-goals) 21 miljoner dollar 08/10/2013 "Salvage Mechanic: Salvage isn’t an aside: it’s a career, with... 11/02 Longer term Pillar talk på starcitizen, här pratar dom om vad som ska komma efter 3.8. Saker som som vi kommer se fram emot 2020. https://www.youtube.com/watch?v=nFmwlgWQFyg Edit: Videon spelades in under citizencon, så många saker vet vi redan. 11/02 Man får ju läsa sig lite till mellan alla itbecklar videos och yrken som kommer finnas för att få ett hum om vad som kommer finnas att göra. Sen så däger min magkänsla att spelarna kommer hitta på fler sorterts aktiviteter som blandar pve och pvp. 10/02 När jag backade spelet sommaren 2013 skulle man kunna sätta en mining pick på valfritt skepp som fanns tillgängligt då a la eve online. Relativt tråkig gameloop om du frågar mej. Sen rasslade det in pengar och plötsligt kunde man inte längre mounta en... 10/02 Jag är med på vad du menar, men Kickstarter-projekt brukar aldrig ha så pass detaljerade beskrivningar av game-loopar. Det vanligaste greppet (i Kickstarter-spelprojekt) är att utvecklarna berättar vad de vill skapa för slags spel i stora drag och sedan... 10/02 Mja, alltså nu snackar jag mer tidig prototyp testning i småskala, är ju där grundläggande mekaniken och gameplay-loopen bör sättas. Därefter testa makro gameplayet allteftersom. Nu känns det som de gör tvärtom, precis som allt för många andra openworld... 10/02 Isåfall tror jag inte riktigt du har koll på vad en gameplay loop är. Gameplay loop är något som spelutvecklare bör spika lång innan ett spel ens utannonceras publikt eller går in i beta testning. Det är normalt sett med i den första första one-pager... 10/02 Få se när dom börjar lägga till AI djur och monster på planeterna. Står inget på roadmapen än. Men det är planerat för framtiden. 10/02 Mycket imponerande teknologi, men är fortfarande övertygad om att det bara kommer bli världens dyraste techdemo. Rent spelmässigt ser det tyvärr inte jättekul ut. 10/02