Take-Two vet dock inte hur tillgången på Microsofts tjänst påverkat försäljningen.

Microsofts strategi att inkludera sina egna spel i Game Pass på releasedagen är väldigt trevligt för konsumenter men hur påverkar det försäljningen? The Outer Worlds, utvecklat av den numera Microsoft-ägda Obsidian Entertainment, gavs ut av Take-Two och när storbossen Strauss Zelnick kommenterade spelets försäljning var han förtegen, kommenterade det med "svårt att säga" vilket vi tolkar som "vi har inte tänkt klart kring detta".

Med tanke på att det sålts över två miljoner exemplar av spelet kan det inte ha gått jättedåligt, samtidigt som vi inte har några siffror på Game Pass-spelandet. Zelnick skriver vidare till Gamasutra att de främst ser den här typen av tjänster som något för spel som inte är purfärska. De är dock öppna för att chansa om "dealen är rätt".

Skicka en rättelse
Jag förstår inte riktigt hur du får inkomsten ostabil. Om 10 miljoner prenumeranter betalar 45 kr månaden så ger det oavkortat 450 miljoner kr in varje månad. Efter ett år kan du analysera hur många som hoppar av, hur många som hoppar på och få fram en... 11/02 Diskussionen har inget med vilken andel som går till utvecklaren, därav finns det ingen anledning att pedantiskt poängtera skillnaden i det här sammanhanget, lägg av. Och nej, det är inte alls säkert att prenumerationsinkomsten är stabil (eftersom du... 11/02 Hoppas verkligen inte att dom bara får pengar efter spelad tid, det skulle ske en väldigt tråkig utveckling ifall spel började eftersträva många speltimmar istället för upplevelser av hög kvalité. Jag spelar T.Ex. sällan multiplayer och tycker inte att... 11/02 Det är ju huvudägarna som tar in prenumerationspengarna; den inkomsten är stabil. Hur de sedan fördelar inkomsten under sig (och när) ska avvägas mot en rad andra faktorer, avtal och fördelningsordning. Inkomsten kommer aldrig att förändra sig oavsett... 11/02 Du utgår ifrån att inkomsten är stabil (en slutsats som definitivt inte är så säker som du hävdar), men om de använder ett system där speltid påverkar inkomst (som omtalat tidigare i tråden) så är det inte alls så lätt att säga så, särskilt inte när det... 11/02 En billig prenumerationstjänst ger en stark och stabil inkomst över tid medan försäljning av spel inte gör det. Det ger storägaren mer pengar att kunna ge till utvecklare för att dels hålla spel uppdaterade och dels investera i nya spel. Det är lätt att... 11/02 Hade inte köpt spelet men eftersom det fanns på gamepass så blev det en genom spelning. Så jag har säkert bidragit med någon krona till utvecklarna gentemot om det inte funnits på gamepass. 10/02 Så är det ju så att Xbox äger obsidian kan man säga. Köpte studion. Så dom har nog inget val ändå. Men självklart får dom ju nån form av ersättning att finnas på gamepass. 10/02 Skrämmande :( 10/02 Tyckte spelet var överraskande roligt. Körde det till slut, men jag tror inte att det håller för en genomspelning till. 10/02