Baldur’s Gate och KotoR-utvecklarna får gott sällskap - gör storytungt scifi-rollspel.

Vi har tidigare skrivit om hur forna Bioware-medarbetarna James Ohlen och Chad Robertson (Baldur’s Gate, Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights) startat en ny spelstudio, under Wizards of the Coasts vingar. Där ska de inte göra mer Magic the Gathering, utan ett helt nytt, storytungt scifi-rollspel. Nu får de draghjälp, av en gammal kollega.

Drew Karpyshyn är som bekant pennan bakom de två första Mass Effect-spelen, och 2018 lämnade han Bioware (för andra gången). Nu ska han alltså hjälpa Archetype med deras nya ip. Det är på sin blogg som Karpyshyn meddelar sin nya tjänst, samtidigt som han kritiserar Bioware för att ha blivit alltför “corporate”:

“Jag har varit del av spelindustrin i 20 år nu,” skriver han. “När jag började på Bioware var allt nytt och spännande. Det var ett drömjobb - talangfulla människor jobbade tillsammans för att skapa episka spel som Baldur’s Gate, KotoR, Mass Effect och Dragon Age. Men i takt med att vi växte och blev mer framgångsrika, förändrades saker. Vi blev mer corporate. Vi kunde inte göra lika mycket av det vi älskade, och teamen drevs på för att skapa spel baserade på marknadsundersökningar snarare än våra kreativa instinkter och vår passion. Mitt drömjobb blev ett vanligt jobb, och jag tappade den entusiasm och spänningen jag en gång kände.”

Karpyshyn fortsätter med att skriva hur hans passion har vaknat till liv igen i och med klivet till Archetype, och att stämningen där påminner om fornstora dagar på Bioware.

Det blir spännande att se om de gamla hjältarna kommer att kunna tillföra något fräscht till genren, eller om de kommer rulla på i gamla, nostalgiska hjulspår. Oavsett är det en imponerande laguppställning som tillsammans varit med och lagt grunden till den moderna crpg-genren.

Om Archtypes nya spel vet vi inte mer än att det är ett “multi-platform roleplaying game set in a new science fiction universe” och att det är fokus på storyn. Bilderna här i nyheten är konceptskisser, men kanske kan ge några ledtrådar.

Skicka en rättelse
Det är bara för ledsamt att läsa sådana här historier. Allt ska bara handla om pengar och vinstmaximering :( 13/02 Det är så synd att dem 2 st tandläkarna sålde/hoppade av. Tror inte att dem hade tillåtit Anthem släppet. 13/02 Det kan förklara varför jag tyckte mig känna igen hans namn i det sammanhanget :P 13/02 @Sapiens: Ja, ibland ska man ju ge fan i att lyssna på spelarna. Då hade vi sluppit alla dessa remakes och remasters, till fördel för nya spel. 13/02 Huvudproblemet kvarstår, istället att ta risken med en person och vision, kommer en annan risk när man väljer att designa efter marknadsundersökningar och/eller försöka kopiera andras framgångar. https://youtu.be/zA8Ik6Tfd9I 13/02 Drew lämnade Bioware redan 2018 (för andra gången!) Kunde varit tydligare med det, så la in det i texten nu. :) 13/02 De flesta utvecklare lever ju inte i en sådan drömsits. De får en påse pengar i början av ett projekt och sedan ska pengarna räcka för hela projektet och med en förväntad avkastning åt dem som gav dem pengar. Gör de ett bra jobb så får de ytterligare... 13/02 Spännande tider som rollspelsfantast! 13/02 Spelen han skrivit storys till älskar jag. Sedan har jag bara läst hans Mass Effect böcker och dom gillade jag inte, mestadels huvudpersonerna och deras agerande jag störde mig på. Så han får gärna sköta bakgrundshistoria och quests och liknande i spel,... 13/02 Ooh, najs, detta kan bli riktigt bra! Tycker han gör helt rätt i att överge det sjunkande skeppet. 13/02