Kan bli dyrare än PS4:an.

Playstation 5 kan få en markant högre tillverkningskostnad än föregångaren PS4. Källor i branschen uppger för Bloomberg att PS5:an kan kosta 450 dollar att tillverka.

Om uppgiften stämmer hamnar Sony i en klurig situation vad gäller butikspriset på PS5: sälja med vinst till högt pris som riskerar att skrämma iväg kunder (kanske till Xbox-lägret, om Xbox Series X får ett mer lockande pris), eller sälja med förlust?

Playstation 4 uppges ha kostat 381 dollar att tillverka, och den såldes för 399 dollar. Xbox One kostade cirka 471 dollar att bygga, och kostade 499 i butik. Båda kostade alltså knappt 20 dollar mer att köpa än att tillverka. Om det appliceras på Playstation 5 kan prislappen hamna i trakterna av 470 dollar.

Sony uppges ha problem att hitta komponenter som DRAM-minne och NAND-flashminne till tillräckligt låga priser. Mobilmarknaden stjäl en hel del av dessa produkter, vilket leder till mindre tillgång och högre priser.

Playstation 5 uppges få en förhållandevis kostsam kylarlösning, skriver Bloomberg, gissningsvis för att hålla maskinen sval utan att den låter som en höfläkt i juli, får man gissa.

Både PS5 och Xbox Series X släpps i slutet av året.

För några år sedan rapporterade vi om nypriser för konsoler från NES och fram till Switch, omräknat till 2017 års penningvärde. Där framgick att Playstation 3 var dyrast (6 536 kronor vid lanseringen), följt av Sega Saturn (6 203 kr), Xbox (5 799 kr) och PS2 (5 462 kr). Nintendo låg ofta lågt, med Switch som undantag, men billigast var Sega Mega Drive som blev din för 2 075 kronor.

Skicka en rättelse
Inte forskning. Spekulationer. 17/02 Jag tar Digital Foundrys forskning i ämnet på allvar. Sen om någon väljer tro nån random snubbe som inte avslöjar sitt namn, så får det stå för dom. Fanboys flyttar sina "goalposts" dagligen, senast igår påstod någon att PS5 plötsligt blir över 14 TF.... 17/02 Det är precis det Xbox gör, satsar på upp till 120fps + ray tracing. Spelen blir vansinnigt mycket snyggare. Hårdvaruaccelererad ray tracing påverkar inte GPU, men shaderbaserat gör det. Vilka som levererar den bästa lösningen kommer bli prestanda-kung... 17/02 Förstår inte varför raytracing är så himla viktigt, speciellt inte på konsol. Det är dock väldigt krävande, hade hellre sett att de satsat på stabila 60fps+ än raytracing. Men det återstår att se hur det blir i slutändan 16/02 1 Eller så har det ingenting som helst att göra med det utan istället helt enkelt är vart vi är på väg i spelvärlden. Microsoft slutade redovisa sålda enheter för länge sedan. Xbox blir nog endast en tjänst långt före Playstation är jag rädd. 2 Vilket... 16/02 1, Nja. Det är ju tydligt att dom ändrar strategi ifrån sålda enheter till antal användare. Uttalandet är en failsafe där dom slipper ange antal konsoler från o med nu ifall dom skulle börja sämre än Xbox. Detta i samband med att dom vägrar säga ett pri... 16/02 Att det kostar, idag, 450 dollar att producera en ps5 jämfört med ps4 som kostade i 2013 380 dollar. Tar man i betraktning inflation och högra kostnader samt osäker marknad etc så är det inte så jävla farligt att på 6år att det kostar ca 70 dollar ytter... 15/02 Japp läste nyligen att ps5 kostar 450$ att tillverka. Så den kommer troligen hamna på 6000kr+ tror jag. 15/02 Gick nog å göra bra klipp på ps4 under Black Friday också skulle jag tro men bortser man från reor så har ju inte priset rört sig så pass att det är nåt som är värt att vänta på om du frågar mig. Åtminstone inte år. 15/02 Xbox Series S såldes för under 1 000 kr på Black Friday. Tillgång och efterfrågan (och ibland rea för att balansera). 15/02