Projektet "Viking" skulle ha släppts jämte nästa generations konsoler.

Många av projekten som läggs ned i spelvärlden hör vi aldrig ens talas om, men ibland slinker det ut detaljer om dem. Så är fallet med en ej utannonserad spinoff på Star Wars: Battlefront-serien med kodnamnet Viking, som enligt källor som Kotaku talat med ska ha lags ned förra året.

Det hela började under 2017 när utvecklingen av Star Wars-spelet Ragtag lades ned, trots att Visceral Games under Amy Hennigs ledning jobbat på det i två år. Delar av vad de utvecklat skickades istället till EA Vancouver, som skulle använda det för att ta fram ett Star Wars-spel med öppen spelvärld under kodnamnet Orca. Detta spel var i utveckling till slutet av 2018, då även det blev nedlagt.

EA Vancouver satte då igång med ett mindre projekt som skulle lanseras i samband med att nästa generations konsoler släpps, alltså i år, eftersom det enligt EA var ett "finansiellt hål som måste fyllas". Spelet skulle som sagt bli en spinoff på Battlefront-serien och bjuda på open world-inslag. Även London-baserade Criterion deltog i utvecklingen, men i slutänden visade sig detta arrangemang vara problematiskt. EA insåg till slut att spelet inte skulle hinna bli klart, varpå man helt enkelt lade ned det under 2019.

Skicka en rättelse
EA verkar ägna sig åt en helt sanslöst dyr form av spelutveckling. Kicka igång ett projekt, kör ett par år och lägg ner. Inte undra på att man försöker krama ur varenda droppe ur de få spelen som faktiskt blir gjorda. 23/02 Det vill till ett företag som Disney för att ge EA exklusivitet... 23/02 Tur att det är bara 3 år kvar på licensen. Vi skulle nog ha fått 3-4 st fler spel om typ Activision, Ubisoft eller Take 2 hade fått den istället. Jag hoppas att Disney inte förnyar licensen med EA när det blir dags. Samtidigt har ju Disney sagt att dem... 23/02 Undrar hur många Star Wars spel vi hade haft om vem som helst hade kunnat gjort Star Wars spel? Sen att EA är idioter som vill suga ur pengar ur alla spel är väl sant som för ungefär 99.9% av alla spelföretag. Bara det att EA är den som får ta smockan... 23/02 EA borde tas ifrån licensen för att de misskött den så oerhört och Disney borde låta andra studios använda den. Exklusivitet är aldrig bra. 23/02 Tror fortfarande att EA inte gillar när spelen inte drar in pengar över tid. Fallen Order funkade, men gissar att de nu sittet och funderar på hur de kan göra "game as service" av 2an... 23/02 Ja bevisligen blev det lyckat. EA trodde nog själva det skulle bli "medelmåtta". Hoppas det vågas satsa och göra ett riktigt Star Wars spel i framtiden. 23/02 Star Wars Jedi: Fallen Order då? 23/02 Jag tror man la ner spelen för EA inte hittade nån "game as a service" modell så man kunde suga ut pengar löpande ur kunder. 23/02