Resterande körde Paragon, avslöjar en något besviken Mass Effect-utvecklare.

Bioware har länge låtit oss leka med vår moraliska kompass, inte minst i Mass Effect vars Paragon och Renegade är klassiska. Kort sagt handlar det om att välja dialoger och handlingar som är goda (Paragon) eller onda (Renegade). Bioware har fyllt spelen med olika innehåll beroende på om du är en hedersknyffel eller ett svin – men kanske skulle de inte gjort sig besväret?

Före detta Bioware-medarbetaren John Ebenger avslöjar att "omkring" 92 procent av Mass Effect-spelarna valde den ljusa sidan, och han hymlar inte med att detta är en besvikelse.

Historien förtäljer dock inte om Biowares forne cinematic designer menar ett specifikt Mass Effet-spel eller hela serien. Sju år gammal statistik från Mass Effect 3 (via Kotaku) avslöjade att hela en tredjedel valde Renegade-vägen. Så förändrades moralsystemen också under seriens gång.

Ebenger erkänner villigt att de gjorde om systemet i trean, då de tidigare spelen uppmanade spelarna att välja antingen den ljusa eller mörka sidan, och därefter hålla fast vid den. Inte ens detta gjorde dock att det blev 50–50. En del pekar på svårigheten med att hålla fast vid ondskan, då den dödar en del av glädjen. Klart är att det är en diskussion som aldrig tycks ta slut.

Ebenger säger att det är svårt att hitta ett spel där hälften väljer si, hälften väljer så. Kanske ligger hemligheten i beslut som handlar om gråzoner snarare än svart eller vitt?

Skicka en rättelse
Jag kan knappt spela som något annat än Renegade Femshep. Har testat men blir bara besviken! 25/02 Jag hade en av varje, men spelade min manliga paragon först i Mass Effect 3 och sen efter det slutet så hade jag inget vidare intresse att spela igenom min kvinnliga renegade. 25/02 då vet vi att de flesta gamers anser sig själva som såpass goda för att kompensera upp den onda naturen IRL 25/02 Hoppas dom inte är så korkade att dom tar detta som att dom inte behöver göra en renegade del, för "ingen" spelar de ändå. Jag spelar alltid paragon, men väljer ibland renegade i vissa situationer. Att valet finns där gör spelet så mycket bättre. 25/02 Nu väljer jag ofta "goda" val men problemet i Bioware's spel är ju att så ofta handlar att vara ond om att "ge mig mer pengar" från någon quest, om man inte frågar litet snällt och istället blir chaotic good (i DnD-spel de gjort). Sällan det finns väl... 25/02 Kör bara renegadeval om jag får slå folk som förtjänar det på käften 🙃 25/02 Jag har begränsad tid och spelar ett Mass Effect spel endast en gång. Jag spelar "god" då jag kan relatera till det bäst, och det har bara varit något enstaka RPG där jag valt att spela ond. Then again, är man "ond" om man gör inbrott och rensar presis... 25/02 Jag har nog gjort inbrott i alla hus i kingdom come nu. Jag lever ut mina knyckarfantasier deluxe här. 25/02 Man vill ju vara god ibland. Och få en paus från att putta skolklasser framför pendeltåg mm. Alla måste ju få utlopp för sina goda sidor också. Hur långt in dom än sitter ha ha!..........eller? :) 25/02 Och i slutändan inte gjorde ett dugg skillnad, egentligen. Fast röd explosion är det goda valet. Oj *SPOILER för 3an* 24/02