Mojang om miljöerna i grottkravlar-Minecraft.

Om ett eventuellt Minecraft 2 har Microsoft sagt att "det är orimligt", så därför ska Minecraft-fansen förmodligen passa på när Minecraft Dungeons släpps i april. Det är definitivt ingen tvåa utan snarare en grottkravlar-spinoff från Mojang. Dagens utvecklardagbok handlar om miljöerna.

Vi får smakprov på olika banor, får veta hur de skapats, och "hur storyn påverkar miljöerna". Pontus Hammarberg, game designer, avslöjar också att spelet till viss del apar efter moderspelet.

The levels in Minecraft Dungeons are to some extend procedurally generated. The way that we've married procedural generation with rewarding gameplay is to design sort of like puzzle pieces that we can then tell the engine to arrange for us, either in a way that we specifically tell us to do, or in a way that is more random.

Christian Berg, level designer, fyller i att man måste tänka till lite extra då procedurellt framställda banor struntar blankt i tempo och fiendemöten. "Du måste hitta en balans", slår han fast.

Skicka en rättelse