Det ska bli enklare än någonsin att dra åt helvete med en kompis.

Efter det stora avtäckandet på Blizzcon förra året har det av naturliga skäl varit ganska tyst kring Diablo IV men under natten publicerade utvecklarna ett långt blogginlägg. Där kommenterar de feedback de fick efter mässan på bland annat gränssnitt men snackar också om planerna för coop.

Först och främst snackar de om kritiken kring inventory-systemet och de slår fast att de inte tänker återinföra varierande storlekar för olika föremål, detta för att slippa massa onödigt pusslande för att saker får plats. Däremot har de tittat på ikonerna och den övergripande designen och gjort den lite mer mörk och murrig. Kulörta färger är som vi vet Diablo-spelarnas värsta fiende.

Centrerad actionbar för pc-spelare!

Man har också utvärderat actionbar-placeringen som vid annonseringen flyttat till en vänsterställd position som enligt UI-designern Angela Del Priore skulle göra de centrala delarna av skärmen renare. Konsolversionerna kommer även fortsättningsvis att köra vänsterställt men pc-spelare kommer kunna välja en centrerad position.
I det väldigt matiga blogginlägget snackar man också om coop-upplevelsen där den stora nyheten just nu är spelet inte pausas så fort en spelare öppnar till exempel karaktärs- eller inventory-skärmen.

En av de mest intressanta punkterna är när Candace Thomas, senior encounter designer, skriver om deras filosofi kring monstrena i spelet, där man både tänker väldigt mycket nytt men också behåller mekaniker som gillas av spelarna.

Every monster has been reimagined, but in a darker, more gritty art style. We have lovingly handcrafted every creature you’ll encounter from the ground up: that includes demons, NPCs, Act Bosses, and even the skittering critters you can crush underfoot. Though we still pay tribute to some hallmark gameplay—such as Fallen Shamans resurrecting other Fallen—we have completely reimagined things in other places.

En del av detta arbete är att tydligare dela in fiender i olika familjer och denna gång får vi en liten inblick i kannibalfamiljen.

Läs hela inlägget här.

Skicka en rättelse
Agree to disagree helt enkelt :) 03/03 @Jiminy: Nu har inte jag spelat mycke path of exile, så jag vet inte hur mycket pengar man måste lägga ner för att spela spelet "smärtfritt", men jag vet iallafall att path of exile är helt gratis att spela och har haft flera stora expansioner och har... 03/03 Finns säkert andra saker du har koll på men att d3 RoS inte skulle klippa top 10 aRPG är 100% BS. Kan inte ta något du säger på allvar efter det tyvärr. Men du har rätt att tycka vad du vill :) 03/03 Ett av dom bästa? Hahahahahhahhahahahahahhahahahahahahahhahahahahahhahahahahahhahaahhahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahaha. Jag hade 3000 timmar i d3 och det är inte ens top 10. 03/03 Man kan ju hänga en lyckta i bältet ;) 02/03 Vi tycker olika helt enkelt och det är okej :) 02/03 Jag var nog inte tydlig komplexitet ligger inte i passiva trädet, utan i hur du sätter ihop allt från vilken skill du vill köra ska det vara crit, non crit self cast eller totems,traps, mines. Vad blir det för fördel med det ena mot det andra osv, där... 02/03 Frågan är dock hur det påverkar dig och din uppfattning av värde i de items du hittar? Om du enbart väljer att inte tradea och spelar enligt principen som är idag? Du kan som vanligt välja att utesluta dig från trading och inte ta del av det systemet,... 02/03 Diablo har nog för högt tempo för att springa runt med en fackla och slåss mot mängder av fiender på samma gång. 02/03 Well bara för att man har något att göra med Kina betyder inte det att man stödjer det dom håller på med. Iallafall inte öppet, gör man det öppet så handlar inte jag vilket varumärke det än handlar om. 02/03