Åter till Sword Coast.

I somras gläntade vi på portarna till Baldur's Gate III, och ikväll öppnades de på vid gavel. Det har gått 20 år sedan sist. Då hette spelet Baldur's Gate II och utvecklades av Bioware. Nu heter det Baldur's Gate III och studion bakom är Larian, teamet bakom hyllade Divinity: Original Sin II.

Historien tar sin början 100 år efter de tidigare titlarna.

Forgotten Realms invaderas av mind flayers, som kidnappar invånarna och injiceras deras hjärnor med parasiter – som leder till nya mind flayers. Du är en av de bortförda, men lyckligtvis äntras scenen av ännu en utomvärdslig ras, githyanky, och i tumultet lyckas du fly. Haken? Parasiten finns kvar i din hjärna och målet är att få ut den. Självklart finns det många vägar till målet.

Arvet från Baldur's Gate är här; ett Sword Coast fyllt med skogar, äventyr, tärningskast och grottor proppade med fällor. Divinity: Original Sin har förstås också satt sin tydliga prägel, inte minst då origins-systemet lever vidare här när du skapar din spelarkaraktär. Ett system som låter oss skapa karaktärer med utvecklade bakgrundsberättelser och unika dialogval. Vi fick under kvällens demonstration exempelvis följa vampyren Astarion som plötsligt kan röra sig i solljus.

Striderna sker i tur och ordning, till skillnad från originalspelen.

Swen Vincke, creative director, stod bakom spakarna. Dialogerna pimpas med telepati och 3d-miljöerna är flexibla då du kan välja tredjepersonskamera alternativt köra good ol' Baldur's Gate-perspektiv. En god stund ägnades åt strider mot D&D-bestarna intellect devourers. Vincke doppade spjutspetsarna i en brasa och lät en explosion göra jobbet. Till skillnad från Bioware-originalen sker striderna i tur och ordning, vilket många lär ha åsikter om.

En del visades ikväll, men det finns förstås mycket kvar att reda ut framöver. På tal om det vankas early access-release redan om "några månader", men exakt när eller hur är oklart.

Skicka en rättelse
Kanske det men så var det inte på den tiden som Baldurs gate spelen släpptes. Då red inte folk runt på drakar och gjorde stora gates utan större besvär. Det är skillnaden jag tänker på men samtidigt så har jag inte hängt med i vad som hänt i Faerun i... 01/03 Det är känslan, inte vädret, som folk pratar om. 01/03 Håller med. Det är inte mörker det behöver, utan känsla. Ser ingenting som går mig att känna att vi är i Faerun. 01/03 Tvärtom för min del. Ännu mer hyped nu. Satan vad bra det ser ut! 29/02 Jag förstår inte riktigt de som klagar på att spelet har för "solig" atmosfär jämfört med tidigare Baldur's Gate. Föregångarna var ju knappast några gotiska grim-dark-spel. Det var ofta soliga och pittoreska miljöer, vi hade en galen Barbar med en rymd-... 29/02 Är äldre än dig så sitt ner 😋 29/02 Då de inte ens visat något från staden så får vi hoppas på en mörkare atmosfär när vi kommer till själva staden, det vi fick se var ju långt ute i vildmarken. Och om jag kommer ihåg faeruns karta så är det inga mörka skogar öster om Baldur's gate 29/02 Då spelen bygger på dungeons and dragons är det väl inte så konstigt att de har liknade skills och spells? Vore konstigt om Larian skulle hitta på nya saker, samt att de inte skulle fått göra BG3 om de började ändra på sånt, Wizards of the coast är väld... 29/02 Allt som hände i trailern finns i D&D universumet där Baldur's Gate utspelar sig. 28/02 woah woah woah... easy boy 28/02