En mindre regisserad promenad genom City 17 visar oss bland annat de fyra olika sätten att röra sig i spelet.

Det lät lite för olikt Valve att bjuda på TRE gameplay-filmer från Half-Life: Alyx så vi blev inte så förvånade över att det fanns en fjärde, nio minuter lång gameplay-sekvens hos IGN. Den börjar några minuter innan händelserna i det första officiella klippet och känns spontant mindre "nu rör vi oss sakta för att göra en snygg film". Mer hur det skulle se ut när man själv lirar det.

I klippet får vi höra mer av dialogen med Russel, som tycks leda en igenom den första tiden i spelet. Vi ser också fler exempel på 3D-pussel och hur den där maskinen du stoppar i vapnet fungerar. Du märkte säkert att Alyx kunde plocka upp små puckar, vilket visade sig vara resin (eller gjutplast som det kallas på svenska) som sedan kan användas för att modifiera din pickadoll och möjligen andra vapen i spelet.

Vid ett tillfälle tar spelaren fram menyn och visar de olika sätten spelet hanterar rörelse och dessa alternativ har du att välja mellan med en stigande risk av obehag för känsliga.

  • Blink - teleportering dit du pekar (visas med gula skor). Skärmen släcks ner under transporten.

  • Shift - teleportering fast med en linjär rörelse till destinationen.

  • Continous - du rör dig åt det håll du tittar

  • Continous hand - du rör dig åt det håll handen är riktad

Skicka en rättelse
Märker snabbt från kommentarerna vilka som testat VR och vilka som inte gjort det. Märkligt nog så är det ännu ingen som dragit jämförelsen med 3d-tv. 05/03 Ser grymt ut, redan nöjd med min index som det är, ett svinbra spel på köpet blir bara bättre. 04/03 Det är bara att gratulera så fall, som flesta upptäcker "en ny värld" och en ny form av gaming när man skaffar VR :) Det finns massvis med bra VR-spel och jag tror oavsett vilket av dagens VR-Headset man köper så kommer man bli nöjd, men det är kul att... 04/03 För min del hade Valve kunnat släppa half-life för gameboy advanced och jag hade köpt det direkt. Kommer utan tvekan investera i marknades bästa VR enbart för att spela detta. 04/03 En film som förklarar lite dom olika alternativen när man rör sig i spelet. 04/03 Låter som dåligt inställd IPD 03/03 Har testat flera olika VR modeller men jag ser dubbelt hur jag än gör. Samma sak när det gäller 3d bio. Så det är absolut ingenting för mig. 03/03 Du behöver inte titta rakt fram i VR hela tiden. Du kan fokusera din blick på något i kanten av synfältet samtidigt som du rör dig. De flesta headseten har 90-110 graders horisontellt synfält eller upp till runt 170 grader för någon ”lyxigare” modell.... 03/03 Det finns massvis med olika hårdvaru-lösningar (dock inget för vanliga konsumenter) för att förlytta sig i VR . Allt handlar bara om vad man lägger in för stöd. Det finns tom en väst som man känner att man blir träffad av skott och slag tex och det finn... 03/03 Ja det måste vara nån form av felskrivning för jag förstår heller inte varför man ska flytta bilden med eye-tracking det är ju helt verklighetsfrånvänt. men jag antar att personen menar att det ska vara "skarpt" där man tittar med ögonen och det är väll... 03/03