Alla ska med när City 17 blir virtuell verklighet.

Tidigare i veckan bjöds det på massor av Half-Life: Alyx-film och nu kan du se samma miljöer igen men med den stora fördelen att Valve kommenterar det som händer. Det vi ser är väldigt tidigt spelet och agerar som en tutorial för spelaren. Fiender dyker upp på ett betryggande avstånd och du får tid att lära dig en vanligtvis enkel sak som att ladda om, något som blir så mer fysiskt i VR.

Valve började bygga detta startområde redan för 3,5 år sedan och har sett hundratals människor interagera med världen, allt från nybörjare till VR-veteraner. Man märkte tidigt att spelare gillade att utforska världen och som en följd av det ser vi till exempel hälsostationer utan laddning, vilket uppmuntrar spelaren att leta igenom området efter en saftig larv att mosa in i maskinen.

Detta visar sig också i mängden ammo och andra resurser som finns i spelet, du kommer att behöva vara smart och metodisk när det gäller striderna. En kul detalj är att en av de första uppgraderingarna till pistolen är ett holo-sikte som visar svaga punkter på fiender vilket gör att du kan oskadliggöra dem på få skott.

De konstaterar också att de flesta tar upp oron för headcrabs som kommer flygande mot ansiktet och att de är väldigt medvetna om obehaget detta kan skapa. Därför är de väldigt försiktiga när de introducerar sådana element och när vi ser den första i spelet finns det gott om tid att reagera och agera.

Skicka en rättelse
Grafiken är verkligen något subjektivt :) Angående klumpigheten och ryckigheten beror det väl på hur mycket man rör huvudet :) Och hur bra tracking headsetet har. Blir nog annorlunda när man kör det själv skulle jag säga. Man kan ju säga att det är lite... 06/03 Du sitter och tittar med 2d glasögonen på. Hur mycket VR har du spelat? 06/03 Som sagt, det finns ett gäng olika rörelselägen som man kan välja mellan. Ingen som tvingar en till att köra teleport om man inte vill. Gällande grafiken - misstänker att det handlar lite om att VR-spel rent generellt inte kan göra hur galna grejer som... 06/03 @MadMartigaN visar hur det funkar lite längre upp i tråden 4 olika lägen för hur du kan röra dig: https://www.fz.se/forum/post/3974346 06/03 VR + Teleportering = ett steg fram, två steg tillbaka. Men jag har för mig man ska kunna välja. Inget jag kommer köpa ändå då jag inte har VR längre. VR kommer nog vara bra, om 3-4 år. 06/03 Oj, det såg verkligen inte bra ut. Det är så jädrans dåligt när dessa spel ska ha någon jäkla teleport för att ta sig framåt. Detta såg man inget om i reveal-trailern. Nu kan man vara glad igen över att inte ha slösat pengar på VR. 05/03 Grafiken är som den är p.g.a att man ska känna att man är i samma värld som Half-Life 2. Vad man ska hypa efter är ju interaktiviteten och objektfysiken. Ser ut att bli den bästa VR-upplevelsen. Enligt VNN kommer det finnas ett fullt fungerande piano. 05/03 Ok jag förstår. Ja det är nog ett problem, hur får man en demonstration för ett VR spel bra i 2d. Fast jag tror Valve gjort så gott som kunde "kameran" i det här fallet är väldigt still i jämförelse hur det annars ser ut när man tittar på en som spelar... 05/03 Absolut. Men det är väl det intressanta? Att ovan visas spelet som ett vanligt 2d-spel och då blir flera aspekter halvimponerande medan de i själva verket säkerligen är svincoola när man får hela upplevelsen. Grafiken kommer ju inte vara något problem... 05/03 Ang grafiken har jag inget att säga mer än vad som är snyggt är personligt. Sen kan man alltid diskutera hur vhög upplösning och ljussättning är osv. Det är tycker är viktigast i ett spel som detta är hur allt integrerar med vad spelaren gör. Sen ska... 05/03