Antalet anställda på studion har dessutom fördubblats sedan Original Sin 2 släpptes.

När Larian Studios förra veckan visade upp gameplay från Baldur's Gate 3 var de flesta väldigt nöjda, samtidigt som en del tyckte att det såg alldeles för likt Divinity: Original Sin 2 ut. I ett blogginlägg på Steam försäkrar utvecklarna att majoriteten av spelmotorn är byggd från grunden för att tillgodose behoven för det nya rollspelet. De skriver också att de växt från 120 till 250 anställda, plus att de har ytterligare ett hundratal kontrakterade frilansare.

Let’s look at how we’ve evolved since the release of Divinity: Original Sin 2 in 2017. Firstly, we finished Divinity: Original Sin 2 with 120 people. DOS2 was shipped on the second version of the Divinity engine (we still haven’t found a cool name for it yet), and our Producer David Walgrave said recently in an interview with TechRaptor that in BG3 "there’s about 20-30% of the Original Sin engine left and we rewrote so many systems and so many things." We’ve been colloquially calling this 4.0 engine the “Baldur’s Gate Engine”, and it’s designed from the ground up for Baldur’s Gate.

But how does this happen? Between 2017 and the announcement of BG3 we’ve grown to 250 people + we have over 100 outsourcers working on this. Still independent. Funded entirely by yourselves who dived so eagerly into Divinity: Original Sin 2. We were quiet since the announcement just before E3 of the previous year. But internally, kinetic energy has propelled us forward with new systems, pipelines, and people who when not playing D&D were all helping us to put together what you saw at PAX East, 2020. There’s quite the adventure ahead.

Vidare i inlägget skriver de om hur den nya motorn är byggd för att verkligen simulera Dungeons & Dragons-spelande och att det ska vara minst lika intressant att misslyckas som att lyckas. Och vikten av att erbjuda mörka och ljusa alternativ, samt allt däremellan.

Baldur’s Gate 3 is on course to be a ‘Mature’ game, which is publishing language for “if you go any further the ratings board is going to be extremely annoying”. We want to push the limits of every theme within the game, which should allow you to play exactly how you’d like to play. Astarion may be a Vampire Spawn, but that doesn’t mean he has to be evil - if hungry. Though you saw one path at PAX East, there were many possibilities for good, and evil -- note also, everything in between. It has always been Larian’s plan to create games that allow you to play however you wish. This larger team, and this new engine, allow us to push this further than ever before. Much further than Divinity: Original Sin 2.

Skicka en rättelse
Hur man kan säga att det inte är Bladurs gate utifrån lite gameplay och nån introfilm vet jag inte. Baldurs gate för mig är ett stort äventyr med kamp mellan ont och gott. Det var inget sjukt unikt med storyn, det var hur de vävde allt samman, karaktäre... 06/03 Tycker inte det gör något att det är turbaserat, i övrigt ser det rätt bra ut. Förutom alla fancy effekter, varför skulle det virvla gula lightrays runt en om man förbereder en sneak attack ? Använd effekterna där dom hör hemma, i magin. 06/03 Larian kommer att ro detta i land, precis som vanligt. De är GULD. Så jag ser också fram emot en BG3 Definitive Edition om 18 månader. ;) 06/03 Fine by me. 06/03 Svårt att säga från det lilla man såg men grafiskt messigt tycker jag det ser precis ut som DD2. Men har aldrig brytt mig så mycket om grafik, gameplay och lore har alltid varit mer intressant för min del. Men tycker fortfarande att Obsidian Entertainme... 06/03 Hade ärligt hellre sett att man gjorde både DOS3 och BG3 separat. Detta är tydligt deras DOS3 iklätt Baldur's gate, utan att jag för den skull tror att man jobbat på den tanken från början. Jag tvivlar inte på att man kommer göra ett bra spel, men för... 06/03 GOTY 2020. 06/03 Tror många glömmer just det du säger, regelverket är inte det samma som BG2 utan det är en mycket senare del av D&D. Har några polare som i princip bara spelar brädspel och pen and paper, väldigt analoga så att säga och de datorspel de spelat har varit... 06/03 Jag har förtroende för Larian, de har bevisat det i tidigare spel och deras härliga inställning... 06/03 Har inte sett någon klaga på D:OS2? 06/03