Kopplingar till de tidigare spelen, klasser, röstskådespeleri m.m.

För ett par veckor sedan fick vi äntligen se Baldur's Gate 3 i rörelse, och medan många gillade vad som visades fanns det även viss skepsis hos några, som ansåg att det såg för mycket ut som Divinity-spelen. För att reda ut några av frågetecknen höll utvecklaren Larian Studios en AMA (Ask Me Anything) på Reddit för ett par dagar sedan, och vi fick en hel del intressant information.

Till att börja med försäkrade creative director Swen Vincke att klassiska karaktärer kommer dyka upp samt att spelet ska ha betydelsefulla kopplingar till BG1 och 2, "Annars hade vi inte kallat det för Baldur's Gate 3". Vidare kommer spelet som bekant innehålla Origin-karaktärer som är lite extra välutvecklade rent story-mässigt, men Larian säger att även custom-karaktärer kommer ha fullt röstskådespel i dialoger och dylikt.

Och på tal om karaktärer kommer samtliga klasser från spelarhandboken för D&D:s femte utgåva att finnas tillgängliga, vilket borde inkludera:

  • Barbarian

  • Bard

  • Cleric

  • Druid

  • Fighter

  • Monk

  • Paladin

  • Ranger

  • Rogue

  • Sorcerer

  • Warlock

  • Wizard

Varje klass har även flera underklasser som gör att man kan specialisera sig ytterligare. För att skapa sin karaktärs utseende verkar man ha valt ett lite enklare system som inte använder sig av reglage man kan detaljstyra, utan istället förbestämda typer av ansikten som kan modifieras med olika frisyrer, hudfärger etc.

Personer som gillar att axla rollen som Game Master får dessvärre lägga band på sig, för Larian säger att även om Game Master-läget är logiskt att inkludera, är de helt fokuserade på att utveckla själva spelet i dagsläget. Avslutningsvis bekräftade de att BG3 inte kommer att ha en öppen spelvärld, utan istället väldigt stora regioner som man färdas mellan.

En vänlig Reddit-användare har samlat alla frågor och svar i detta inlägg, så ta en titt (tack, @Fulci!). Spana även in vad Calle och Jocke tyckte om det BG3-gameplay som visades upp.

Skicka en rättelse
Jag spelade inte BG2 förrän expansionerna var på plats. Jag tycker bara det låter så lite, när man ju verkar satsa på århundradets RPG. Man behöver väl kanske inte känna sig omäktig i spelet för det, men det är ju helt enkelt vid ganska få tillfällen... 16/03 Mjo men i både Baldur's Gate 1 och 2 så gick man ju upp ungefär så många levels under sin genomspelning. Med Throne of Bhaal så slängdes det på en jäkla massa ytterligare levels, men vanilla-versionen av BG2 hade ju leveltak på typ 17-23 (och man börjad... 14/03 Undrar hur lätt det är att tillämpa husregler, eller jag antar, hur lätt det är att modda eller ställa in egna parametrar. Kan känna att det vore kul, om man är ute efter den autentiska pnp-känslan. :) Hoppas på något gediget när det gäller val, åtminst... 14/03 Jag har samtliga d&d som kommit ut - fast i pdf format. Jag köper vanligtvis allt rpg, men då jag inte spelar d&d själv ville jag mest ha dom att bläddra lite i så att säga. Annars äger jag en rejäl samlig gamla p&p rpg :) Har precis fått min sambo och... 14/03 Det var en bra AMA och gjorde betydligt mer för mitt intresse än gameplay-sessionen de haft. :) Uppskattar inte minst hur mycket de trycker på att spelet kommer påminna mer om BG-föregångarna än Divinity rent narrativt med ett mörkare, lite skitigare... 14/03 Som BG1 var. Utan riktigt nötande nådde man till och med bara ca lvl 7 i BG1 utan expansion. Att ha ett D&D äventyr som sträcker sig ca lvl 1-6/7 är vanligt i tabletop varianten. Att ha 1-20 är lite vanligare i datorspelsvärlden, men många som efterlikn... 14/03 Level 1-10? Bara hälften av de möjliga levlarna i regelsystemet, för ett spel med så episka ambitioner? 14/03 En på Reddit tog sig tid att samla alla frågor som fick svar i ett inlägg. https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/fhq6ug/compiled_baldurs_gate_ama_20200313/ 14/03 Ska bli kul att jämföra spelet med min samling böcker till DnD här hemma. (Äger Players Handbook, Monster Manual, Dungeon Masters Guide, Xanathars Guide to Everything och Volos Guide to Monsters) Det är ju rätt många sidor att översätta till ett spel i... 14/03