Soma gav Frictional en självförtroende-boost.

Efter en rad otäcka teasers avslöjade Frictional Amnesia: Rebirth, som släpps i höst till pc och Playstation 4. Det är visserligen ett nytt Amnesia-spel, men Soma har haft stort inflytande.

På pappret är spelen som natt och dag. Soma äger rum på havets botten i ett forsknings-laboratorium, medan Rebirth tar oss till 1937 års algeriska öken i rollen som Tasi Trianon. För PC Gamer berättar Ian Thomas, pennan bakom spelet, att Soma gav studion en ny syn på sin skräck.

It showed the studio that we could make games with a longer-form story, that builds up its horror over time rather than concentrating just on moment-to-moment gameplay. It freed us up a lot when considering how to put this game together.

Thomas Grip, creative director, tillägger att Soma "inte bara gav dem verktygen utan också självförtroendet". Grip lovar att Rebirth kommer bygga vidare på The Dark Descents recept genom att "leka med nya typer av skräck och känslor". Ett löfte eller hot? Kanske både och.

Skicka en rättelse