Hundratals titlar har redan testats och tusentals till står och väntar.

Tidigare under veckan presenterade Mark Cerny från Sony de tekniska specifikationerna för Playstation 5, och talade då lite kort om bakåtkompatibilitet med Playstation 4-spel. Han sade bland annat att PS5:ans boostade klockfrekvenser kommer leda till problem för koden i vissa PS4-spel och att de nyligen tittat på runt 100 av de populäraste spelen, varav "nästan alla" kommer vara spelbara när Playstation 5 lanseras.

Detta tolkade många som att bara ett mindre urval av Playstation 4-spel kommer vara kompatibla med den nya hårdvaran, men Sony har nu via sin blogg gjort ett uttalande där man försäkrar att så inte är fallet. Där säger de att de tror att den överväldigande majoriteten av alla 4000+ PS4-titlar kommer vara spelbara på PS5 och att de boostade klockfrekvenserna troligen kommer leda till mer stabil bilduppdatering eller potentiellt högre upplösningar.

Skicka en rättelse
Låt mig bara spela Horizon och God of War i 4k60 på release, i brist på vettiga launchtitlar. 22/03 Alla populära spel kommer säkerligen gå att spela. 21/03 Nu hänger jag inte alls med vad det har med den rådande diskussionen att göra 21/03 Jag skulle tippa på att Sony helt enkelt inte vill garantera 100 % kompatibilitet då det antagligen inte är möjligt. Säg exempelvis att något enstaka spel har fysiken bunden till frameraten och detta nu renderas x % procent snabbare vilket resulterar i... 21/03 Vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta nu. Du tror alltså ännu inte att detta handlar om ett enkelt missförstånd? Varifrån får ni allt? 21/03 Det sker på sätt och vis men på PC rör det sig om kompatibilitetsproblem med nyare operativsystem. 21/03 Är ju långt ifrån samma sak men...... Köper jag en ny konsol är det för att spela nya spel. Skulle jag köpa en ny värstingdator så är det också för att spela nya spel så gör mig inget om dom gamla spelen inte skulle funka på steam. 21/03 Inte alls, det klagades om Kinect 2.0 till Xbox One innan den släpptes. Det klagades även duktigt om deras 24-timmars online DRM och det tog ett bra tag för Microsoft att ändra sig där också, även om dom ändrade sig innan produkten släpptes. Och även... 21/03 Detta handlar om en process som knappast sker med manuell handpåläggning på alla spelen. 21/03 Det tar knappast lång tid när det handlar om en produkt som inte ännu är ute på marknaden. Du jämför äpplen med päron. 21/03