Valve-veteran tar äntligen kofoten från munnen.

Samtidigt som många är glada över att Valve äntligen återvänder till City 17 märker vi också av en hel del frustration, vilket inte är så konstigt. Half-Life: Alyx är inte bara VR-exklusivt men också inte den avslutning på cliffhangern i Episode 2 som vi längtat efter i över ett decennium.

Valve har historiskt sett varit väldigt tystlåtna om varför de aldrig avslutade berättelsen om Gordon Freeman men i samband med att de har gjort intervjuer inför släppet av Alyx har de inte kunnat ducka för frågorna. Och i en intervju med IGN berättar Dario Casali, level designer som varit anställd på Valve sedan 1996, om några av anledningarna till varför Half-Life: Episode 3 aldrig släpptes.

Som han förklarar det fanns det tre starka anledningar: ambitionen för Episode 3 växte till ohanterliga proportioner (scope/feature creep), att de inte ville arbeta med både Source 2 och ett spel samtidigt samt att deras interna tester inte mötte deras högt ställda förväntningar.

After working on Half-Life 2 for six years we decided we didn't want to go dark for so long. That's why we started doing the episodes where we thought, ‘well, we have the stable technology now. We understand the characters, we understand the story, we have most of the mechanics. Let's just bite off little chunks and then release more often. We think players are going to prefer that from waiting six years and going through however many delays we went through.

Och medan deras plan att släppa episoder i ett snabbt tempo fungerade hyfsat med Episode 1, som bara tog ett år att utveckla, tog det två år att få färdigt Episode 2. Casali säger sig dock förstå ironin i att det sen tog 13 år mellan det sistnämnda och Alyx.

Skicka en rättelse
Ja det ser grymt ut verkligen. I envy you! Skulle kunna tänka mig att köpa ett VR-headset för just detta lir. Sedan ser The Walking Dead: Saints & Sinners riktigt vasst ut. Håller med dig. Tråkigt att Valve aldrig fortsatte jobbet. 24/03 Väldigt lama ursäkter... dom vågade inte ens slutföra sin egen serie ? hur jäkla konstigt är inte det? vadå höga förväntningar? det hade väl episod 2 också? ja o va hände efter den.. dom blev väl lata helt enkelt... jag ger inte mycket för detta VR spel... 24/03 Jag tycker HL:A är helt otroligt som VR-spel betraktat. Nivån av polering är hög och att befinna sig i Half-Lifes dystopiska värld på detta sätt är något jag inte tidigare upplevt. Visst finns det småsaker som jag gärna skulle ändrat men detta är i min... 24/03 Ja, just nu gråter jag för att jag inte äger ett VR-headset. Half-Life: Alyx ser snuskigt bra ut och det ligger hittills på 97% överväldigande positiva betyg på Steam från över 5000 recensioner. Hoppas Valve släpper en ny vanlig desktop version på Half-... 24/03 Jag tror att Half-Life: Alyx kan ha räddat serien i alla fall, ett bra val utav Valve. Nu måste dom bara ta tillfället i akt och tajma in Gordons fortsättning med den nya konsol generationen. 24/03 Känns som att "högt ställda förväntningar" börjar bli en undanflykt man ser allt oftare. Jag ser det som att de inte kan göra något som är bättre. De som gillar spelet kommer att bli besvikna. 24/03 This. En liten framgångsrik launcher (nämner ej namn) hade säkert ett finger med i spelet. 24/03 Hans förklaringar var vaga i bästa fall, tror inte riktigt på dem. 24/03 Sen finns det ju också det outtalade "vi hade råd att skita i det". 24/03 Man har ju haft många sömnlösa nätter där man funderat över universum, om hönan och ägget och varför episode 3 aldrig släpps. Känns faktist skönt och få en riktig förklaring. Tack valve 🙏 24/03