Men hur bra blir det?

Vi hör muttret i forumet, om att Valve tänkte fel när de gjorde Half-Life: Alyx exklusivt för virtual reality och att de borde gjort ett "vanligt" spel istället. Om du frågar Robin Walker på Valve är det dock bara en tidsfråga innan moddare har hittat lösningar för att lira denna prequel till Half-Life 2 utan ett headcrab-liknande tillbehör i ansiktet. Med tanke på att han startade sin karriär som just moddare, som en del i gänget som skapade Team Fortress till Quake, borde han ha en ganska bra uppfatting.

Yes, it’s going to happen. I’m fine with it, for the sake of the other members of the team I don’t want to say I encourage you to do it, but it’s going to happen.

I en intervju med Polygon förklarar Walker att han inte är särskilt orolig, ur hans perspektiv kommer en sådan mod bevisa varför Valve gjorde spelet VR-exklusivt. Att många saker de lagt in helt enkelt inte fungerar bra utan interaktionsmöjligheterna virtual reality ger. Han säger samtidigt att han gärna har fel och att det i sådana fall skulle ge honom en rejäl tankeställare.

I think people will then hopefully have an even greater understanding of why we decided to build the product in VR than they do now.

Skicka en rättelse
Alla spel går att göra till VR om man vill, Fallout 4 och Skyrim visar det men även tidigare half life spel är möjliga VR spel pga moddar. Problemet är att det blir ett "vanligt" spel VR. Inget fel med det men det är oerhört svårt att göra ett Vrenodöat... 26/03 Det är såklart inte omöjligt att modda. Men designen på spelet tror inte jag är alls lika rolig i plattskärm. Jönsade runt i första rummet i över en halvtimme, målade med tusch på fönsterna, kastade skit ner på gatan, beundrade helikoptrar i fjärran och... 25/03 Nä men självklart ska man ju skapa spel man själv gillar det har jag alldrig sagt men ej får men känns lite taskigt mot dom msom kanske älskar HL men nu får dom inte spela detta pga dom kanske inte är intresserad av VR eller inte har råd. Där av gillar... 25/03 Jag har full medlidelse för alla HL-fans som inte har VR, men det känns inte som det finns mycket att hämta genom att modda spelet så du kan spela det med mus och tangentbord på en 2D-skärm. Det kommer bli som att sitta och se på bilder av en god kaka... 25/03 Gött. Ser fram emot å lira detta med tobii eyetracker eller trackir istället :) 25/03 @brunnlake: Håll högerspaken framåt när du går in i mindre hinder så går alyx över de automatiskt 25/03 Valve är inte en typisk utvecklare och de behöver egentligen inte pengarna från spelen tack vare Steam och Source engine, de har bara ca 350 anställda. Till skillnad från andra har de aldrig gjort sig beroende av andra finansiärer utan är självförsörjan... 25/03 Hela poängen med alla tidigare Half Life spel har varit at pusha ny teknologi. Half Life 1 var att man kunde göra ett ordentligt spel på ett os som inte var dedikerat till rent spel, HL2 pushade riktigt fysik i spel (för sin tid), och Alyx pushar ny vad... 25/03 Tror inte spelet blir så bra utan VR, känslan av att va inne i spelet skulle fösvinna helt. Utan den känslan är nog spelet bara som ett nytt kapitel till Half-Life 2, fast mer nerdummat och kortare. Visst spelet är långt om man spelar i VR, men om man... 25/03 För att dom ville göra ett VR spel. Det var VR eller inget alls. Med det resonemanget skulle ingen göra VR spel. Vi får VR spel som är gjorda med kärlek till spel ist för "mjölkning produkter" som ska likna spel :P 25/03