När den virtuella verkligheten inte räcker till.

Half-Life: Alyx. What's not to love? Svinhöga betyg och nyss en fullpottare från FZ:s Tomas Helenius. Det finns dock en detalj som gör att många tvingas beundra första Half-Life-spelet på tretton år på avstånd; virtual reality-kravet. På Valve är man övertygad om att det tids nog kommer att moddas bort, men faktum är att du redan här och nu kan kringgå VR-läget.

En äldre version av Half-Life: Alyx hade ett icke-VR-läge, förmodligen i interna utvecklingssyften (tack, Svenska PC Gamer). Det är visserligen bortpatchat men på Reddit finns guide för att ladda ner äldre versioner av Steam-spel. Tänker du detsamma som jag, B1? Jag tror det, B2.

Det ska dock sägas att läget inte är polerat på samma sätt som VR-versionen (av förklarliga skäl), men den finns där. En som tagit chansen och spelat Half-Life: Alyx i icke-VR är Casey Billadeau. Hans spontana reaktion: "Kan inte fatta att detta fungerar, vad i helvete!?" Han säger också:

For those who are wondering, download the first depot of Alyx using depot downloader, and then run it with the following launch parameters:
-nocrashdialog -retail -allowdebug -vconport 29000 -vcon -dev -720

Skicka en rättelse
De verkar ha klurat ut så gyron i movekontrollerna använda och man slipper ha kameror...dock är det ju långtifrån så bra som andra motion-kontroller, så lär inte funka så bra för just Alyx. 28/03 Trinus funkar väl okej med PSVR i spel som inte behöver motion controls, men knappast i Alyx. Sist jag kollade in det så behövde man köpa massa PS Eye kameror för att tracka Move kontrollerna vilket inte känns speciellt rimligt. Eller har du testat själ... 27/03 I shall tell you more https://www.trinusvirtualreality.com/psvr/ 27/03 Hela mötet med fiender osv baseras på att du är "på plats själv" siktar och skjuter och "fumlar" lite. Skulle man spela på vanlig skärm så skulle det vara ungefär som att sitta i ett fordon och fienderna skulle bli ner skjutna utan att kunna bjuda på... 27/03 Dom måste ändra om hela gameplayen i spelet för att det ska funka utan VR. Funkar inte riktigt som att plocka upp saker som i skyrim. Om inte någon modder gör färdiga animationer via hotkeys eller något. Hur ska man ta på sig headsetet i början utan VR... 27/03 Tror inte detta funkar längre. De verkar ha tagit bort depån. 27/03 Tell me more 27/03 Peasant 27/03 Det där är så välformulerat att jag inte kan säga det bättre. :) Risk att man blir besviken på gameplay med mus/tangentbord, som ju är mycket rörligare och snabbare än vr. Möjligen kan man spela det för att få storyn, men den kan man ju få genom att kol... 27/03 @pazu: Wow du var då en gammal bitter surgubbe... VR är verkligen en ny dimension på spelandet, men tyvärr inte för alla, både pga kostnad men även pga s.k motion sickness där balanssinnet och synsinnet inte lirar tillsamans när de får motsägelsefulla... 27/03