Tidigare investerare öppnar plånboken igen.

Världens börser hoppar för närvarande som nakna fötter på stekhet sand, men ett par företag vågar ändå investera mer pengar i Cloud Imperium Games, studion bakom Star Citizen och Squadron 42.

Det är tre tidigare investerare som köpt aktier för ytterligare 17,25 miljoner dollar (ca 172 miljoner kronor). 2018 gick de in med 46 miljoner dollar (ca 460 miljoner kronor med dagens kurs), och inbakat i den investeringen var ett löfte om att köpa fler aktier till reducerat pris. Vilket man nu alltså gör.

Affären innebär inga ändringar i styrelsens sammansättning, Chris Roberts fortsätter att ha full kontroll över styrelsen och företaget, skriver man.

Spelen har dragit in över 275 miljoner dollar (ca 2,75 miljarder kronor) via crowdfunding. Tillsammans med företagsinvesteringar har Chris Roberts & co totalt fått in omkring 340 miljoner dollar (3,4 miljarder kronor) till sina två spel.

Star Citizen alpha-testas sen flera år tillbaka. Version 3.9 ska släppas senast i morgon. Det finns inget officiellt releasedatum för det färdiga spelet. Singleplayer-spelet Squadron 42 ska enligt tidigare planering släppas i beta tredje kvartalet i år. För någon vecka sedan meddelades att man skrotat dennas roadmap för SQ42 (men den är kvar för Star Citizen), för att den inte ger rätt bild av hur utvecklingen ligger till. Man planerar nya sätt att visa spelarna hur arbetet fortskrider, och i nuläget delas den infon i en rad kanaler, skriver man.

Skicka en rättelse
Star Citizen och Squadron 42 är såklart inte spel för alla och det är ju inte så konstigt. Alla tycker ju inte likadant, vilket är helt ok. Många känner sig säkert också lite frustrerade då det inte är särskilt vanligt med en öppen utveckling. Att få... 17/04 Kan bli skapligt trött på de som "hoppas" att projektet går i graven. Vilket prakt-arsel man uppenbarligen måste vara för att missunna de som hoppas på det här spelet. Sen är det oftast grundat i okunskap. Jag har varit backer sen 2013, och SC innehålle... 01/04 Jo men det är en del av åtanken. Sådana stora förändringar som kostat både tid och pengar. Det är grova felbedömningar som gjorts om så mycket behövs ändras, utvecklas osv som då tydligen inte fanns med i den ursprungliga planeringen. Då anser jag (utan... 31/03 Hur som helst hoppas jag CIGs tekniska framsteg åtminstone kan tillämpas i andra spel också framöver. Nu är jag inte spelutvecklare men föreställer mig exempelvis ett riktigt snyggt MMORPG i DnD världen med Shadow of Mordor-liknande realtime combat och... 31/03 @Winzi: Då får du ha i åtanke att de strukturerade om hela företaget, fick scrappa stora delar av spelet för att sedan skriva om stora delar av spelmotorn. Ta fram devtools som inte ens fanns på kartan tills de skapade dem. Finns en hel del som gör att... 30/03 Bönder? 30/03 Bönder måste lära sig snart att extrem detaljnivå kostar. Kanske inte direkt exponentinellt men kurvan är likväl brant. Men det är precis det som dom som pröjsar betalar för. 30/03 @Winzi: Dom hade inte ens planeter som man kunde landa på 2017, dom hade bara några månar och lite stationer här och där. Dom visade upp första planeten på citizencon 2017 som är i slutet av året. Hänt väldigt mycket sen dess. Det som fanns 2017 finns... 30/03 Har inget emot spelet men jag tror aldrig jag kommer spela det. Känns som WoW eller liknande där man nästan måste ha ett alternativt digitalt liv för att hinna med allt. Jag har under några år spenderat ganska mycket tid med Destiny 1 och 2 och även om... 30/03 Rockstar släppte IV 2008 och vid det tillfället hade bara det preliminära arbetet med en eventuell uppföljare börjat. Den tiden det tog för den "riktiga" utvecklingen var enligt dem 3 år, sammanlagd tid 5år. Från dess att det visades 2017 då man i princ... 30/03