Facebook-ägda Oculus dominerar.

Steams frivilliga hårdvarustatistik visar att Oculus Rift S är det populäraste virtual reality-headsetet bland Steam-användarna.

I mars hade 27 procent av Steams vr-ägare ett exemplar, knappt före original-Vive som ägdes av 26,7 procent. Trea ligger Rift (originalet för konsumenter) med 15,5 procent, och Valves egna Index ägdes av 10,9 procent. Den fristående, ursmidiga Oculus Quest når bara upp till 2,9 procent.

Så här ser siffrorna ut:

Det har varit svårt att få tag på vr-headsets sedan Valve avtäckte Half-Life: Alyx i november. Index var slut i flera månader, men dök upp i lager i mars. Oculus Rift S och Quest dyker upp då och då, men tar fort slut igen. Vive Cosmos finns däremot, men med tanke på det svala mottagandet är det begripligt.

Det finns inga exakta siffror över antalet vr-ägare. Men förra året fanns cirka 90 miljoner aktiva Steam-användare, en siffra som lär vara högre i dag. Steam-undersökningen anger att 1,29 procent äger vr, så det bör handla om grovt 1-1,5 miljoner. Hösten 2018 uppskattades antalet vr-ägare vara omkring 650 000, också det grovt räknat.

När vi nyligen frågade er FZ-besökare om ni äger ett vr-headset svarade hela 31 procent ja, och ytterligare 9 procent sa att de planerade köp. Men det svaret gäller alltså bland de som valde att delta i undersökningen, inte alla på FZ.

Vr-exklusiva Half-Life: Alyx är det första riktigt stora, namnkunniga och rejält hyllade vr-spelet sedan Rift och Vive startade den nutida vr-vågen för fyra år sedan. Dagens vr-hårdvara är enklare att få igång och billigare än då, så det är troligt att användarsiffrorna på Steam kommer öka framöver. Särskilt när headsets kommer i lager på allvar.

Skicka en rättelse
Nej inte half life alyx det är ju Valve och deras Steam-plattform. Men allt som säljs på Oculus-plattformen PC & Quest gissar jag att Oculus får en del av kakan. Det är helt klart standalone (Quest) Oculus satsar på och "alla" vill komma in på Oculus-Qu... 06/04 Jasså? Dom lär väl inte få några pengar för Half-Life Alyx till exempel.. Konsoll-tillverkare tjänar ju pengar på att dom får x procent intäkter av alla spel som säljs till deras konsoll.. Men spel till Oculus S säljs väl sällan som licensierade spel... 06/04 Toppen ju.. Ja alltså du borde få en klar skillnad med en ac router. Har ingen koll på tp-link just. Nån av de större VR YouTubers hade fått bäst resultat med Asus till VD så därför körde jag på det, men bör väl inte skilja så mycket i latensen tycker... 05/04 Nu har jag själv provat half life alyx med virtual desktop och måste säga att det är klar förbättring. Vad jag menar är att jag provade VD i januari och jag har en äldre variant router Asus rt-n66u. Då laggade kontrollerna rätt kraftigt men nu var det... 05/04 Ja det är "tack vare" facebook. jag tror inte dom går + på sina headset. Jag gissar dom gör precis som konsoltilverkarna, vill att folk köper hårdvara för att sen tjäna på mjukvara. 04/04 Ja det har ju nästan en halvrimlig prislapp iaf. 04/04 Båda har ju sålt slut så jag antar att folk köpt det de kan få tag på för att spela Alyx. 04/04 Att Rift S sålt så bra hade jag inte förväntat mig med tanke på Questens populäritet. Jag kör ju nu mest med Index men Rift S är ju så makalöst bekväm. Jag hoppas verkligen på fler halo-varianter i framtiden. 04/04 Tack :) 03/04 Absolut 🙂 En Asus rt-ac66u helt dedikerad till questen. Alltså inget annat än questen använder 5ghz bandet. Har även placerat routern i det rummet jag spelar. Provade innan att köra med min andra ac66u router där flera saker delade på bandbredden och... 03/04