På torsdag smäller det grafiska fyrverkeriet.

It's on! RTX on, till och med. På torsdag får nämligen Minecraft-spelarna på pc, via Xbox Insider-programmet, tillgång till RTX-betan. Uppdateringen lovar att ge det svenska spelfenomenet en rejäl grafisk skjuts framåt, med bland annat realistiska skuggor, reflektioner och annan grafikporr.

Att kravet för RTX-Minecraft är ett RTX-redo kort säger förmodligen sig självt.

I betan kommer multiplayern vara begränsad till att börja med, och är exklusiv mellan betatestare. Senare i år ska detta rättas till, i och med det fulla släppet för Minecraft med RTX. Betan inkluderar sex världar som snickrats ihop av communityt, som visar olika sidor hos RTX. Du kommer också kunna föra över dina egna kreationer, och Nvidia berättar hur du gör här.

  • Imagination Island av Blockworks

  • Of Temples & Totems RTX av Razzleberries

  • Colour, Light, and Shadow av PearlescentMoon

  • Crystal Palace RTX av GeminiTay

  • Aquatic Adventure av Dr_Bond

  • Neon District RTX av Elysium Fire

Skicka en rättelse
Jag förstår, ville bara försäkra mig om begränsningarna i betan och om det är värt allt jobb för att ens få testa betan. Jag är också pepp, när det väl släpps skarpt. Har inte lirat Minecraft på väldigt länge så det ska bli kul att testa igen. 16/04 Antalet användare som har köpt RTX kort för att spela Minecraft är nog inte sådär jättestor, hade grafikkort eller konsoler med raytracing varit närmare standardhårdvara så hade nog hypen varit högre. Sen så lade Digital Foundry ut videos på Minecraft... 16/04 Oväntat få som verkar på pepp på detta. Jag är så sugen att jag känner mig som ett barn innan julafton. 16/04 Detta är ju bara en beta, det släpps ju i en vanlig uppdatering till Minecraft när det är klart. 15/04 Hade hoppats att man kunde bygga egna grejer men då kan man alltså inte det? Det blir mest ett teknikdemo där man tittar på de förbyggda världarna? Finns den till PC? 15/04 Njae...rtx kom 2018 :D 15/04 Kanske, men inte sett ur Nvidias perspektiv. Många tycks sätta likhetstecken mellan RTX ON och raytracing, och det är ju möjligt att de som gör det inte förstått att DirectX-spelen med RTX-raytracing i Windows 10 i grunden är DXR-raytracing som anpassat... 15/04 Lite weird att släppa denna version när vi redan vet att det finns en DX12 Ultimate build med en mer generell DXR-implementation (det som visats på Series X). 15/04 Fan. Bara 5 år för sent :( 15/04 Njaa det finns shaders men det är inte samma sak som RTX och det är väldigt prestanda krävande. Bedrock är den som är cross play med alla konsoler och handheld och är byggt på C++ Lycka till med att få RTX på Java :D Rofl Jag antar att dom köra båda för... 15/04