Nio av tio på fanservern Elysium smittades på kort tid men arrangörerna hade en plan.

Folket bakom den inofficiella World of Warcraft-serven Elysium, som var i ropet för några år sedan innan Blizzard själva släppte nostalgi-versioner av onlinerollspelet, har den senaste veckan försökt utbilda sina spelare hur en pandemi fungerar. De släppte helt enkelt lös ett eget virus i Azeroth och som mest blev nästan nio av tio personer infekterade, detta skriver Kotaku.

De utsåg en "patient zero" som kunde sprida smittan till såväl objekt som andra spelare och inom 24 timmar hade hela 7 000 drabbats. Viruset innebar bland annat att ens rörelse blev långsammare och ens stats sänktes med 5 %. Det enda sättet att inte bli smittad var att efter exponering tvätta händerna med en särskild "hand soap".

Efter att smittan spridit sig till i stort sett hela servern förklarade arrangörerna vad som hade hänt och nollställde allting, vilket gjorde att spelarna behövde samarbeta för att inte sprida smittan igen. Det innebar social distansering, desinfektion och regelbundna hälsokontroller.

I Kotakus intervju med arrangörerna förklarar de att medan detta såklart är ett känsligt ämne kände samtidigt ett ansvar att utbilda sina spelare, särskilt de yngre. För att inte göra det för nära verkligheten valde man att låta konsekvenserna var relativt milda istället för att kopiera den klassiska blodspesten som spreds på tidiga World of Warcraft-servrar där karaktärer kunde dö.

It was always a little risky to do this. I’m sure that’s why a lot of legitimate gaming companies aren’t doing anything, because it’s so sensitive. I wanted to make sure that whatever we did was 100 percent about education and providing information and not anything to do with making us money or to be in any way poorly perceived by the people we were trying to inform.

Efter att spelarna började samarbeta för att förhindra smittan halverades inom kort antalet sjuka. Av Elysiums Twitter-inlägg att döma har man också lyckats hitta ett botemedel.

Skicka en rättelse
Extra credit gjorde en episod av Corrupted Blood-incidenten https://youtu.be/YNhP5b9YafM 21/04 Jag förstod det som att detta var för att folk skulle lära sig hur de skall bete sig just nu under brinnande pandemi. 19/04 Vi har ingen aning, det är ju det som är problemet. Dels så har ju en modern smitta inte fått sådan spridning tidigare och risken är ju att det händer igen någon gång. Då är det väl bättre att man ger folk information om hur de ska göra även om den kans... 18/04 Hur ofta har vi en pandemi? Eller en epidemi? Är det lönt att lära ut något under kort period som kanske aldrig någonsin kommer att användas? Kommer folk att på riktigt lära sig hur de ska agera om 40 år ifall något liknande sker igen? 17/04 Så dem ville lära en bunt finniga småpojkar som aldrig någonsin går ut, att man inte ska gå ut? GG 17/04 Japp det stämmer att man studerade hur folk beter sig i kriser. 17/04 https://youtu.be/nz5Nf4mJMSw Helt otroligt att det hände. Visst gjordes det forskningar på det hur folk rörde sej då smittan spreds och hur spelare flydde från ogrimmar ut till crossroads ovs? 17/04 När TV-spel måste lära folk sunt förnuft börjar man fan undra vad som är fel på folk. 17/04 Den häftigaste händelsen i WoWs historia var en oplanerad. Tycker det är genuint tråkigt att fler bolag inte vågar göra oväntade och ovanliga händelser i sina MMO. Tummen upp för Elysium! Vågat och utbildande. 16/04 Rätt intressant sak att hitta på :) 16/04