När crunch-kulturen försvinner får studion tänka om inför nästa release.

Trots att Rockstar ofta tar väldigt god tid på sig med varje spel blev det tydligt för två år sedan, inför släppet av Red Dead Redemption 2, att arbetsmiljön för de cirka 2 000 anställda inte var särskilt bra. Det snackades om flera månader av kraftigt ökade arbetstimmar per vecka, sexuella trakasserier och mer, vilket fick studiochefen Jennifer Kolbe att lova bot och bättring. Något man i en artikel hos Kotaku också menar har skett.

Flera chefer har lämnat företaget, däribland Dan Houser som en gång grundade Rockstar och enligt anonyma källor till Kotaku hoppas man att detta ska leda till färre sista-minuten-ändringar på nästa spel. I samband med Red Dead Redemption 2 beskrev han själv hur han och hans grupp arbetade 100 timmar per vecka.

Nästa spel är bekräftat som en ny del i Grand Theft Auto-serien men dessa förändringar kommer också ha konsekvenser på hur man släpper det. Enligt artikeln är planen att göra ett "mindre" spel, fortfarande stort i Rockstar-mått men det ska utökas efter släppet snarare än att servera allt på ett bräde.

One plan that management has laid out for the next game, a new entry in the Grand Theft Auto series, is to start out with a moderately sized release (which, by Rockstar’s standards, would still be a large game) that is then expanded with regular updates over time, which may help mitigate stress and crunch.

De Rockstar-anställda som hört av sig till Kotaku menar att kulturen har förändrats men lämnar också en brasklapp; eftersom projektet fortfarande är i ett tidigt stadium är det svårt att veta hur slutetappen kommer att se ut.

Skicka en rättelse
På så sätt, men vi fick Saint Denis i östsöder och Van Horn samt Annesburg i öst. 01/05 Öst kan ju vara så långt öst som chicago/NY/Boston etc.. 01/05 Gillade både red dead 1 och 2, 2an aningen mer för jag tyckte arthur var roligare karaktär att spela än marston, värsta var ju i ettan när man fick spela hans jävla son som bara lever på marstons rykte "HEARD ABOUT MY PAH!? *skottlossning*" Måste ju säg... 30/04 Ingen aning. Är inte så insatt i hur det var på slutet utav 1800 talet. Men i spelet påpekar Arthur till Dutch något om att borde dem verkligen dra mer åt öst "into all that civilization" så tänkte mer att där skulle finnas fler städer eller större såda... 17/04 Jag blev helt golvad av hur bra RDR1 var/är. Tvåan är grymt men det finns så mycket att göra att jag hinner glömma smådelar av storyn. Där är ettan en aningen mer tight upplevelse. 17/04 Å andra sidan, hur tätt ihop ligger byarna i slutet på 1800-talet? Tyckte snarare att det kändes som att de va för mycket bebyggelse på sina ställen. 17/04 Kanske inte har med saken att göra, men jag tyckte att RDR2 innehöll alldeles för lite och för små städer och "byar". Vet inte hur många ggr jag red till Valentine ifrån Rhodes för att klippa håret trots att jag skjutit sheriffen 56 ggr i storydelar,... 17/04 Sign me up! Långt bättre levnadsförhållanden jämfört mot vad jag har idag. 17/04 Allt i världen kan inte fixas med pengar, jag tror inte jag skulle vilja ta 100-timmars veckor i flera månader i sträck oavsett lönen. Visst, de är inte tvingade att jobba så mycket, men problemet med crunch är just det att om de inte gör det så ser de... 17/04 Ja, det var verkligen synd om utvecklarna på Rockstar: https://www.comparably.com/companies/rockstar-games/salaries#1 Developer: $117,805 (snittlön, årsinkomst för programmarare) Med dagens dollar på 10,04 kronor/styck så hamnar vi på nästan 1,2 miljone... 16/04