Mer känslan än looken, förstås.

Mycket med Final Fantasy VII är ikoniskt, så det finns goda skäl till varför remaken varit så galet efterlängtad i galet många år. Inte minst antagonisten Sephiroth är en viktig del av spelhistorien, och när spelskurkar kommer på tal är han inte sällan mångas förstaval. Ikonisk, som sagt.

En av inspirationskällorna är dock något oväntat Steven Spielbergs Hajen från 1975.

I en intervju på Square Enix-sajten fick regissören (av originalet) och producenten (av remaken) Yoshinori Kitase frågan om hur man förändrat Sephiroth i nyversionen av rollspelet.

The way we handled Sephiroth in the original Final Fantasy VII was to hide him, hold him back. You may not know this, but I was inspired by the movie Jaws, which took a similar approach of teasing this powerful presence, but never fully showing you the shark until later in the story.

Man ville bygga upp honom i spelarnas medvetande, och indirekt referera till honom. På det viset ville man skapa känslor av "rädsla och förtryck", vilket gjorde hans entré till en riktigt stor grej. I remakesjuan är dock Sephiroth redan en ikon, och någon många känner igen mycket väl. Därför valde man en annan approach, och lät honom göra entré här snarare än i kommande del/delar.

Sephiroth is this massively overarching presence that looms over the whole Final Fantasy VII saga. We wanted to make sure that aspect of him was present in this first game in the project.

Skicka en rättelse