Det måste ha varit så mycket enklare att pitcha idéer på 90-talet.

Rob Cunningham är inget superkänt namn i spelbranschen men utan honom hade förmodligen Relic Entertainment aldrig grundats och deras Homeworld aldrig släppts. Och historien om hur studion blev till, och hur de pitchade idén till Sierra, är en typisk "allt var lättare på 90-talet"-story.

Cunningham ville egentligen komma in i filmbranschen men jobbade bland annat som bildlärare åt några som pluggade speldesign. En dag fick han den spontana frågan "ska inte vi skapa en spelstudio?" och bara en vecka efter det första fröet såddes till det som skulle bli Relic Entertainment hade de pitchat sitt första spel till Sierra. Ett strategispel i rymden, i full 3D, i en tid då majoriteten av alla titlar i genren körde isometriska vyer och 2D-sprites. En annan kul anekdot är att de valde rymden som miljö för att slippa lägga både sina egna och datorernas resurser på miljöerna och istället kunna fokusera på skeppen och deras texturer.

Idag arbetar Cunningham på Blackbird Interactive som ska släppa sitt spel Hardspace: Shipbreakers i sommar.

Skicka en rättelse