Pendlar mellan rädsla och förtjusning.

Det är nästan alltid charmigt att se dagens barn testa gamla retroklassiker så när den tidigare id Software-anställde Sandy Peterson låter sina barnbarn uppleva en av de första banorna i Doom blir det såklart gulligt. De pendlar mellan att vara rädda för att öppna en dörr till att bli förtjusta över hur Doom Guy skiner upp när de plockar upp en hagelbrakare.

Petersen är kanske inte ett lika känt namn som Romero, Carmack eller McGee men han var helt klart en tongivande faktor under utvecklingen av såväl Doom som Quake. Han jobbade främst som leveldesigner och under sina tio första veckor på id Software knåpade han ihop hela 19 banor till Doom. Hans stora intresse för HP Lovecraft var dessutom garanterat en av orsakerna till Quakes influenser från skräckförfattaren.

Efter att han slutade på id arbetade han bland annat med flera Age of Empires-spel på Ensemble Studios och för några år sedan genomförde han en väldigt framgångsrik Kickstarter-kampanj för att skapa ett Cthulu-brädspel.

Skicka en rättelse