Bjuder dessutom på teknologin bakom Fortnites crossplay-matchmaking och kontohantering.

Unreal Engine dominerade länge spelbranschen men ända sedan Unity släpptes och erbjöd utvecklare ett mer eller mindre gratis alternativ har Epic behövt skruva på sina avtal. Fram tills igår, då den femte generationen av spelmotorn avtäcktes, behövde utvecklare inte betala royalties för Unreal Engine förrän omsättningen passerat 3000 dollar per kvartal, en gräns man nu höjt till 1 miljon dollar, oavsett tidsperiod. Precis som tidigare är avgiften 5 % av omsättningen som tjänas efter den uppsatta gränsen och detta gäller retroaktivt från årskiftet.

Unreal Engine 5 avtäckt - med läckert realtidsdemo på Playstation 5!

Epic har dessutom gjort sina system som driver Fortnites matchmaking över sju olika plattformar, samt den bakomliggande kontohanteringen, gratis för alla som använder Unreal Engine. I en intervju med MCV motiverar Tim Sweeney beslutet:

“Our goal since the very early days has been to connect all the players across all the platforms,” said Sweeney. “We pioneered this in Fortnite, which was first to connect Sony, Microsoft and Nintendo, Apple and Google devices and enable everybody to play together.

Skicka en rättelse
@Snake Plissken: Sant, där hade jag fel i kronologin. Måste ha läst Steamnyheten långt senare och sett ett samband som inte fanns. Cred till Steam för det. Och till dig för rättelsen. 14/05 Man kan byta bolag så mycket man vill, och försöka slippa betala. Det är knutet till produkten. Men oavsett, så enligt min åsikt så hae Epic gjort mer nytta för utvecklare än det motsatta, vilket är supertrevligt! 14/05 Ja. Då har man lyckats. Men det bekräftar väl mina tankar? Spelen kommer inte utnyttja tekniken. För att om de ska gå runt så måste satsa under 10 miljoner? Hur mycket måste de lägga på utveckling om de vill sälja över 10 miljoner? Förmodligen över. Så... 14/05 Kommer man upp i 10 miljoner så har man lyckats sjukt bra med spelet och då har man nog inte problem att betala 5% till epic. Många indieutvecklare skulle hoppat omkring och skrikit om de kommit upp i den siffran i försäljning https://www.pcgamesinsider... 14/05 Men den sänkningen Steam gjorde kom i november, Epic Store utannonserades och släpptes i December det året, så att dom jämnt sej pressade innan det blev sagt att dom ska öppna sin store e rätt svårt 14/05 Jag tycker att stackars Sweeney får oförtjänt mycket kritik. Nog för att han gjort- och sagt en del som kan kritiseras, men tycker fortfarande att han gör avsevärt mycket mer gott än ont vad gäller öppenhet i branschen. Bara på senare år, med Tencent... 14/05 Precis som att indieutvecklarna kommer att ha möjlighet att utnyttja spelmotorn ordentligt? 10 miljoner är inte så mycket pengar i sammanhanget. Vi kommer förmodligen få se att bolag gör mindre spel som tjänar upp till 10 miljoner. Sedan skapar man ett... 14/05 Grymt för små spelskapare som nu har en tung motor att jobba mot och kan satsa på sitt innehåll istället för annat strul! 14/05 Vad är skillnaden menar du? Om vi tar Sverige som exempel så klassas du som verklig huvudman och de facto ägare om du kontrollerar mer än 25% av aktierna. 14/05 Alla indieutvecklare: "Thank you Fortnite kids and your parents credit cards!" :) 14/05