Utforskande, dueller, miljöer och ett samurajfilms-läge!

Marknadsföringen av PS4-exklusiva Ghost of Tsushima har varit, i AAA-mått mätt, sporadisk. En första trailer hösten 2017 följdes av en tjusig demonstration under E3 2018. Sedan tvingades vi vänta ända till vinterns Game Awards innan vi fick en ny trailer. Sucker Punch har inte heller varit särskilt synliga under PS4-eran, då Infamous Second Son och First Light båda är sex år gamla.

Nu har vi äntligen fått en rejäl gameplay-munsbit av spelet, i och med den 18 minuter långa presentationen från ikväll. I streamen fick vi som utlovat se hur man utforskar i spelet, där ön och de visuella ledtrådarna i landskapet är din guide snarare än en massa ikoner. Blinknade bloppar är så 2015. Nu är det rävar, vind och fåglar som gäller.

Vi fick lära även lära oss med om huvudpersonen Jin, samuraj och “spöke”, och hur han slåss. Dueller, stealth, precision, kombos och poser. Inga bullet sponges, varje slag räknas.

Jin kan bära (och ändra färgen på) olika rustningar, och de och andra föremål för med sig olika tekniker och krafter.

Även ett stiligt photo mode demonstrerades snabbt, med bland annat en videofunktion. Och ni, man kan köra hela spelet med ett grynigt, svart-vitt samurajfilms-filter. Med japanskt tal, såklart.

Spelet släpps 17 juli, till PS4.

Skicka en rättelse
Fast anledningar har ju listats i hela tråden? bland annat av mig i andra inlägg. Tråkiga mechanics, samma stridssystem som typ shadow of mordor vilket blir ultratråkigt i längden. Vi skulle få ett tenchu, men fick denna skit istället. 20/05 Mer om detta spel, det är tydligen bara sidequests vi fått se än vilket är bra. Det är tydligen många sådana och är viktiga att göra. Det har varit någon intervju med någon och han berättar här vad som är sagt om svårighetsgrad, gameplay osv. https://ww... 20/05 Jag tänker att om man skriver exempelvis: "Abba gör så dålig makrill" så öppnar man för en diskussion. Om man inte anger någon/flera anledning(ar) bakom varför man tycker att de har dålig makrill så verkar det mest som att man söker efter bekräftelse,... 20/05 @loerk: Det kanske de har sagt? Justja, då kan man ju göra så som en lösning iaf :) Äger inget PS4 och känns dumt att köpa ett nu när 5an är på g:) 18/05 Skulle inte allt vara bakåtkompatibelt med prestandahöjning till PS5? I värsta fall kan man väl luta sig på det. 18/05 Jag tycker detta ser väldigt intressant ut, någon som vet om de sagt något om PS5? 18/05 Du får tycka vad du vill. Men det är inte särskilt konstruktivt att påpeka vad man tycker är dåligt utan att kunna motivera varför. Jag menar att säga att något är dåligt när man inte kan ge ett exempel på något som är bättre bland alla kritikerrosade... 18/05 Jag sa precis att vad andra spel har är irrelevant. Vi pratar om det här spelet, det blir inte bättre eller sämre på grund utav andra spels stridsmekanik. Den enda som är pinsam här, är du. Låt andra tycka vad de vill, det är ju inte bara jag som tyckte... 18/05 Nu är du pinsam, ”dåliga strider”. Vilka spel har ”bra” strider i din mening då? 18/05 Det såg ju rätt platt och tråkigt ut. Och varför ska du jämföra med andra spel när det kommer till combat? Är det okej för det här spelet att ha dåliga strider för att andra spel har det? Lite konstig och desperat jämförelse. 18/05