Tre år in i processen byggdes nästan spelet om från grunden, av "bastugruppen".

Du minns kanske den allra första trailern från Alan Wake, den som visades upp på E3 2005 och demonstrerade en stor öppen värld med dynamiska dygncykler. Det du kanske inte visste var att det knappt var en prototyp som visades och Remedy hade inte ens fått ett kontrakt med en utgivare.

Slutligen slöt de avtal med Microsoft Studios men deras ambitioner visade sig ganska så snart vara övermäktiga och de hade stora problem med att bli konkreta med vad Alan Wake skulle vara för spel. De började missa deadlines och stämningen på studion sjönk men till slut bildade Sam Lake och resten av ledarna "bastugruppen" som under två månader låste in sig i ett rum för att rädda spelet.

Om detta och mer berättar Sam Lake i senaste avsnittet av War Stories, Ars Technicas ofta intressanta videoserie som låter branschen berätta om tuffa utmaningar och krångliga projekt. Vi firade tioårsdagen för spelet i forumet.

Skicka en rättelse