Ravenholm blev offer för bostadskris och zombies.

Först och främst, om du inte tittat på den intressanta dokumentären om Arkane Studios som släpptes i veckan, gör det. Där får vi bland annat se de första minuterna från Ravenholm-prototypen de arbetade på tillsammans med Valve men som vi vet lades projektet ned. I en uppföljningsintervju med IGN avslöjar fransoserna några av orsakerna till varför denna spinoff aldrig blev av.

År 2007 drabbades USA av en allvarlig ekonomisk kris, med sitt ursprung i spekulativ belåning av bostäder, vilket gjorde att dollarn blev betydligt svagare mot euron. Det resulterade i att Arkanes arbete blev dyrare för Valve som inte riktigt hade blivit så svinrikt som det är idag. Ravenholms fokus på zombies gjorde också att det hade tematiska likheter med Left 4 Dead, utvecklat av den amerikanska studion Turtle Rock, vilket gjorde att Valve valde att fokusera på det istället.

Om du är nyfiken på Arkane Studios allra första spel, Arx Fatalis, skänker de just nu bort det gratis i samband med att företaget firar 20 år.

Skicka en rättelse