Rösta - hur mycket får ett spel max kosta?

En ny generation konsoler står för dörren, med snyggare grafik och högre upplösning som lockrop. Och den ursnygga Unreal Engine 5-demonstrationen som kördes på Playstation 5-hårdvara nyligen väckte ha-begäret.

Men ny, snygg teknik har ett pris, och när Games Industry tar upp det med Sonys vd Jim Ryan bekräftar han att den nya tekniken i PS5:an kan göra spelen dyrare att tillverka. Men han säger att det inte blir någon jätteökning.

I think, to the extent that the technology enables the graphics side of it to become more interesting and life-like, [the games] will become slightly more human intensive and capital intensive to produce. So yes, we think there probably will be an increase in development budgets. We don't see it as being a massive increase, and that's why we want to do more faster than we have ever done before, to provide a fertile install base for people who make games to be able to monetise against. If we can keep pace with a likely increase in development costs, then the industry can continue to prosper.

Om det här kommer öka priserna på Playstation 5- och Xbox Series X-spel är ännu oklart, det ser vi när konsolerna och spelen släpps i slutet av året. Men klart är att allt fler köper sina spel digitalt istället för i fysiska butiker, och i de digitala butikerna saknas konkurrens - de drivs ju av Sony och Microsoft själva.

Skicka en rättelse
Om de någonsin uppdaterade sin Rockstar formula så kanske deras spel skulle bli intressanta. 03/06 Oj, inte jag;). 03/06 Samma här, de är ett av få spel jag verkligen hade kunnat betala mer för. Skulle fortfarande vara nöjd även om jag betalat 999kr för de spelet. Men sen finns det inte så många fler på listan. 599 är min smärtgräns. 03/06 Att de skulle behöva öka kostnaden på spel när nya verktyg gör att de kan skära ner på arbetstimmar ganska markant låter som skitsnack om du frågar mig. 03/06 Jag valde 700:- bland alternativen men tror jag betalade 749:- digitalt för RDR2 på ps4 vid releasen. Kan va mitt sämsta spelköp ever. Är det ett spel jag verkligen vill ha samtidigt som det inte finns något annat vid horisonten som släpps så kan jag... 03/06 Jag kan tycka att 600 kronor är något slags gräns för de flesta AAA-spel. Det finns spel jag skulle kunna betala mer för, men de är rätt få. För övrigt såg jag Anthem för 49 kr. Lite tragiskt på något sätt... 02/06 Lol. Spendera miljarder på att revolutionera allt och sälj resultatet för 100 kronor. Daggerfall var en öken som med spelares fantasi som motor. Stalker fick väldigt mycket skit när det kom btw, det blev typ 5% av det utlovade. 02/06 Just den aspekten lär väl bli dyrare gissar jag, när det ska tas fram material att jobba med. Men jag är ju inte utvecklare, så jag kan ha fel. Frågan är om det spelar nån roll. Spelen kostar ju det de gör för att det är vad vi är beredda att betala,... 02/06 Frågan är vad som blir dyrare. Med nya unreal engine så blir det mycket lättare att skapa avancerade texturer. Med SSD så behöver inte utvecklare lägga ner lika mycket tid på att optimera laddningstider MM vilket innebär kortare och smidigare utveckling... 02/06 Det han säger är att snyggare spel blir dyrare att tillverka, det är väl inget skitsnack? Om de blir dyrare för oss att köpa vet vi inte än. 02/06