En kvarts video om hur Druckmanns serietidningsidé blev det hyllade första spelet.

I början av året möttes vi av rapporter om hårda arbetsförhållanden hos Naughty Dog, som då ännu inte valt att senarelägga The Last of Us Part 2. Det råder ingen tvekan om deras ambitioner efter succén med det första spelet och nu inför releasen, som förhoppningsvis ger medarbetarna en välbehövlig semester, kan det vara intressant att backa bandet. Hur kom det sig att gänget bakom Jak and Daxter och Uncharted-serien fick för sig att göra ett dystert och brutalt äventyr?

Det får du veta efter att ha kollat på en kvartslång dokumentär om utvecklingen, signerad Youtube-kanalen GVMERS, som släppt ett par riktigt intressanta alster den senaste tiden. Att det första fröet till The Last of Us började spira redan i mitten av 00-talet, hur Druckmann försökte pitcha storyn som en serietidning men blev nobbad och hur Naughty Dog först ville att han och Bruce Straley skulle göra en Jak and Daxter-uppföljare.

Vi intervjuade herrarna Druckmann och Straley för sju år sedan i ett Fragzone-inslag.

Skicka en rättelse