Augusti istället för september.

Early access-älsklingen (98 procent av över 60 000 Steam-spelare ger det tummen upp) skulle släppas "på riktigt" 25 september, men 1.0-status tidigareläggs och kommer redan 14 augusti. Främsta skälet är att teamet inte vill riskera att drunkna i Cyberpunk 2077-hypen i september.

Visserligen borde de två spelen inte direkt konkurrera om samma publik. Cyberpunk 2077 är ett svulstigt singleplayer-rollspel medan Factorio går ut på att bygga och skapa automatiserade fabriker. Utvecklaren Wube menar ändå att beslutet kändes rimligt när Cyberpunk försenades.

We think any release close to such a monumental game is going to feel some negative effects, such as everybody playing and covering Cyberpunk and taking attention away from other games.

Detta skriver på sajten. Man övervägde också att släppa spelet senare, men då utvecklingen går så bra och känslan på kontoret är att "spelet i princip är färdigt" föll sig beslutet naturligt. Man passar på att understryka det faktum att ingenting tummats på när releasen tidigarelades.

Early access-släppet skedde redan 2016, så väntan på färdiga Factorio har varit lång.

Skicka en rättelse