Det har en fisk som heter Bob, vad mer kan du begära? Vi får dessutom några tips till unga spelkreatörer från skaparen själv.

En optimistisk fisk som heter Bob, en kaxig örn vid namn Ern och den stammande renen Rick. Det är karaktärsgalleriet i plattformspusslaren Escape from Life Inc som hämtar mycket inspiration från klassiska The Lost Vikings där varje figurs särskilda förmåga måste kombineras för att klara banorna. Det som är unikt med detta är att en 15-årig svensk ligger bakom spelet, som nyss släpptes på Steam.

Vi tog kontakt med skaparen via Twitter för att ställa några snabba frågor.

Detta är din andra titel du släpper på Steam, när började utveckla spel?

– Svårt att säga helt men jag var nog 7-8 år, jag fick en kopia av Clickteam Fusion i julklapp. Det var ett ganska bra sätt att komma in i att göra spel, man behövde ju inte skriva "riktig" kod och så. Senare bytte jag till Unity, då var jag kanske 11 eller 12.

Hur lärde du dig att skapa spel, har du några bra tips till nyfikna som är sugna på att komma igång?

– En av de bästa tipsen jag fått är att försöka jobba lite på sitt projekt varje dag, det har funkat bra för mig. Även om jag inte riktigt känner för det gör jag något i alla fall, annars blir det lätt att det går veckor tills man kommer tillbaka till det. Annars ska man ju såklart hålla sina projekt små i början och inte börja med sitt drömspel!

Om du är nyfiken på Escape from Life Inc finns ett demo att ladda hem från Steam, vi fick också en kod till fullversionen som vi gärna lottar ut bland er som kommenterar nyheten. Annars kostar spelet under femtiolappen just nu.

Skicka en rättelse