Slightly Mad vill göra en simulator för alla.

Det har varit väntat, och nu är det officiellt avtäckt – racingspelet Project Cars 3.

Sligtly Mad vill frälsa banracingpubliken med ett spel som vänder sig både till de seriösa entusiasterna och en bredare publik. Project Cars 3 vilar på samma pelare som de tidigare delarna, det vill säga racing med en dragning åt det seriösa, med drygt 200 bilar på välkända banor världen över (15 nya för serien, bland annat Interlagos och Shanghai). Målet är att göra spelet mer tillgängligt, och få till en racingsimulator som också passar den bredare publiken utan att skrämma iväg sim-dyrkarna.

För att nå dit har karriärläget arbetats om, så att du belönas för fler saker än bara pallplatser. Du får småbelöningar för kringaktiviteter och delmål, som att ta ett antal kurvor bra eller drafta en viss sträcka. På så sätt vill man undvika att spelarna kan komma vidare utan att vara bunden till en viss sorts lopp eller biltyp. Det ska vara mer flexibelt, och bidra till att spelarna upptäcker fler delar av spelet.

Karriären börjar på gräsrotsnivå och du klättar genom tio klasser till den högsta, hyper cars. Målen ligger låsta bakom XP- och credit-system, och hur mycket du belönas med hänger på svårighetsgrad, assists och annat. Progression-systemet genomsyrar hela spelet, inte bara karriären. Så de belöningar du kör ihop till i exempelvis multiplayer har du nytta av också i karriären, sandlådeläget och på andra ställen. Du kan byta utseende på både bilar och förare, och bilarna kan uppgraderas och användas i hela spelet. Det låter som att en hel del inspiration hämtats från Forza Motorsport.

Båda föregångarna har haft problemet att olika bilar betett sig olika bra, som om vissa fått mer omsorg av utvecklarna. Pete Morrish på Slightly Mad säger till mig att bilarna beter sig mer lika i trean. Hans kollega Joe Barron tillägger att man har lagt mycket tid på att göra gameplay mer konsekvent. Ett exempel är kurvor, där man detaljgranskat alla delar av den utifrån flera aspekter: hur bilarna beter sig vid inbromsning, hjulvridning, acceleration, och så vidare.

Multiplayer är indelat i Quick Play, Scheduled Events och Custom Lobby. Första är skill-baserad match making, andra är race som pågår inom ett visst tidsspann, med regler utvecklarna bestämt. Först kvalar deltagarna, sen delas de in i grupper utifrån skill och safety rating, och får startpositioner baserat på kvalet. Och slutligen Custom, där du förstås skapar och kör dina egna race. Det blir också ett asynkront Rivals-läge med löpande utaningar (korta som långa), leaderboads och annat.

Slighly Mad nämner också att handkontrollstödet gjorts om och nu ska vara avsevärt bättre. Vid krock ska du få en rejält omskakande upplevelse, AI:n har förbättrats, spelet har VR-stöd och kan köras i upp till 12K-upplösning och både dygnscykel och väderlek finns med.

Utvecklarna antyder att man siktar på premiär om inte alltför länge, och ett info-dokument säger "sommaren 2020. Aktuella plattformar är pc (bara digitalt, okänt vilka butiker), PS4 och Xbox One. När jag frågar utvecklarna om PS5 och Xbox One säger de att de inte pratar om dem nu.

Project Cars 3 i punktform:

  • Drivs av Sligthly Mads egna spelmotor

  • 60 bilder/sekund är målet

  • Släpps till PS4, Xbox One och pc (bara digitalt, okänt var)

  • Målet är 60 bilder/sekund på alla plattformar

  • Har VR-stöd

  • Över 200 bilar, både racingbilar och vanliga "vägbilar"

  • Över 140 "global tracks"

  • Spelare online: max 16 (konsol), max 32 (pc)

  • Har årstider, dygnscykel och olika väderlek

  • Släpps "Summer 2020"

  • PS5 och Xbox Series X? Inga officiella besked än

Skicka en rättelse
Blir ett givet köp, kör fortfarande Project Cars 2 nästan dagligen. Tycker dock det är för mycket "motion blur" i nya versionen och påminner lite för mycket om Forza, jag vill helst att dom går mer åt simulatorhållet. Tycker Project Cars ska försöka sik... 04/06 Oh no! Måste ju förboka ASAP! PANIIIIK Skojjja Som någon nämnde hade det varit kul att se detta dyka upp till PSVR för PS5. 04/06 Va mycket glans de satt på bilarna. 04/06 Jag tycker det låter mycket Forza Motorsport: måla och uppgradera bilar, och ett brett tilltal. De låg på hårt med att det är en sim, och framförallt körkänslan kan förstås vara det, men XP-siffror och levlande som syns i bild, customization m.m. är ju... 04/06 Hela spelserien PC har ju alltid legat mer åt sim-cade hållet med ganska halv-ärlig force-feedback implementering till ratt. Att nu dessutom gå ännu mer mot arkadracing skrämmer nog enbart bort alla simulator entusiaster. Jag är några år in i simulatort... 04/06 Hata turn 1 om man kvalar i toppen av mitten. 04/06 Både gott och ont. Det viktiga är att man får till en hyffsad feeling så det inte känns som om det går på räls för mycket. Ser man på forza horizon så är "bred" bra på sitt sätt, men tittar man på assetto corsa så är "small" bra. Hoppas man kan köra dri... 04/06 VR handhjärta.png 03/06 Usch... direkt i trailern krockar den ena bilen bort den andra. Det är just deg här som är det största problemet med sim racing tycker jag, att många spelare kör på varandra. Hade inte hoppats på att det skulle uppmuntras i trailern. Trevligt med releas... 03/06 Känns inte som ”sim” och ”bredare publik” är två koncept som passar så bra ihop. Men pCars2 var riktigt kul och bra VR. Kan inte annat än se fram emot detta men har ingen ratt längre så kan bli ett återfallsköp till vintern då. Om jag kan slita mig från... 03/06