Den amerikanska spel- och hårdvarukedjan Gamestop har släppt en finansrapport. I samband med den drar VD:n George Sherman slutsatsen att covid-19-isolering har gjort att många som inte tidigare spelat börjat göra det. Det skriver Games Industry.

Företaget ser en ökning av framförallt hårdvaruförsäljningen, och eftersom vi är i slutet av en konsolgeneration drar Sharman och finanschefen Jim Bell slutsatsen att många är nya köpare; vana gamers har redan köpt dagens konsoler. Analysen stärks av antalet nyregistrerade epostadresser, säger de.

Sherman:

We saw obviously a lot of hardware purchasing late in the console cycle. And we know that our core customer has long-since bought second devices and is looking ahead to the next-generation consoles in November. So we're certain that we saw new gamers come in. We don't have any reason to believe that it's a return to gaming – we think it's net new gaming predominantly. And that shows up for us in terms of loyalty as net new email addresses, net interest.

Värt att notera här är att han säger att de nya konsolerna (Playstation 5 och Xbox Series X) släpps i november. Officiellt säger Sony och Microsoft att de landar i slutet av året, men tydligare än så är de inte än. Antingen råkar Sherman säga något han vet, eller så är det en gissning baserat på sannolikhet och tidigare erfarenhet. Både PS4 och Xbox One landade ju i november.

En rapport från Unity om hur covid-19 påverkat spelandet pekar på ökat dagligt spelande. Datorspelande (pc, Mac Linus, kallas "HD gaming" i rapporten) har ökat mer än mobilspelandet (smartphones). Under perioden januari-maj 2020 ökade det dagliga datorpselandet med hela 46 procent jämfört med samma period 2019. För mobilspelandet var ökningen 17 procent.