En liten (liten) glimt av gameplay.

Efter ett ryktestätt 2020 bekräftades slutligen Resident Evil Village. Det saknar visserligen åttan i sin titel, men Capcom har ändå fått in den romerska varianten på ett fiffigt sätt. I en ny utvecklarvideo säger Tsuyoshi Kanda, producent, att detta definitivt är del åtta i anrika serien.

Village släpps till pc, Playstation 5 och Xbox Series X, och blir alltså en rak nextgen-titel. RE Engine gör comeback – en motor vi är väl bekanta med sedan Resident Evil 7, remaketvåan, remaketrean och Devil May Cry 5. Nu är den optimerad för nextgen, lovar producenten Pete Fabiano.

Sjuan var Resident Evil på ett nytt sätt, och med del åtta siktar Capcom på "ännu en fräsch tolkning av survival horror-genren". Detta genom att öka på actionkvoten mer den här gången. Man utlovar realism och "inga laddtider". Förstapersonsperspektivet behålls dock.

Capcom-videon ger oss också en (liten) glimt av gameplay, med Ethan som vandrar igenom överdådiga salar, och även titt på inventoryt som påminner mycket om senare delar i serien.

Mer från Resident Evil Village ska komma "i slutet av sommaren". Hoppas sommaren är kort?

Skicka en rättelse
Är inte nån Resident evil fan och knappt spelat dom men av allt jag läst o hört så var det väl att man la krutet på action som mer eller mindre dödade serien och det var därför man fokusera sjuan på mer horror less action? 16/06 Jodå, jag klarade ut det utan några direkta problem (iallafall inte lika mycket problem som övriga NES-titlar gett mig innan). Playstation-spel var ju faktiskt rätt balanserade och inte alltid skapade av ett gäng sadister. Vad är det som är svårt med... 16/06 Jag snackar om originalet till PSX. Men även i remaken till Gamecube hade man rikligt med ammo. Ett tips kan ju vara att kniva zombies som ligger ner men det är bara i början som det ens skulle behövas. 16/06 Du har rätt, jag mindes fel där. 16/06 Vi pratar originalet nu. Crimson head fanns inte med i det 16/06 Jag förmodar att du inte kom så långt att du stötte på Hunters eller Crimson Heads? Plus att man var tvungen att elda upp kropparna för att slippa att de blev Crimson och det krävde tändare + lampolja. 16/06 Har vi ens spelat samma spel? En zombie tog typ 8-9 skott. Man börjar med ett magasin i pistolen. När jag spelade det första gången när jag var typ 8 så tog skotten alltid slut. 16/06 ja första timmen eller två var lite scary i sjuan, sen gick det bara utför tycker jag, kan inte alls sätta mig in i ett RE spel som är i first person av nån anleding... 16/06 Jag gillade trailern eftersom jag gillar Resident Evil ända sedan jag spelade det första spelet på Saturn, men samtidigt måste jag medge att jag nog inte kommer vara jättehypad över detta när jag väl sätter mig ned med det. RE7 var läskigt, framför allt... 16/06 Va? Jag hart aldrig spelar Director's Cut men är väldigt säker på att karaktären vänder sig automatiskt för att sikta. Kan dock minnas fel. Oavsett var det inte speciellt svårt att döda någonting i spelet eftersom karaktären enbart behöver stå i rätt... 16/06