Early access-release (hoppeligen) i augusti

I februari sveptes vi med till Sword Coast och 90 minuter från Baldur's Gate III, och nu är det dags för 90 ytterligare minuter från Larian-rollspelet som (troligen) får early access-release i augusti.

Senast fick vi äventyrets intro, men den här gången spolar vi fram tiden och får bland annat se Lae'zel charma och smyga sig in i ett fiendeläger. Det blir också Underdark-visit. Var det någon som sa "jättespindlar"? Kanske mest intressant: Larian har justerat viktiga gameplay-bitar, och snarare än att ta initiativsystemet från D&D rakt av är det mer traditionell turordning som gäller. Fortfarande D&D, och sannolikt lär striderna fortsätta utvecklas och tweakas i early access.

Men 90 minuter säger trots allt mer än mina ord, så luta dig tillbaka och låt dig svepas med. Har du sedan ytterligare 11 minuter över finns också en intervju med Larians Swen Vincke.

Tack till waeress, Fulci för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse
Problemet för mig är att det ser för speligt ut. Estetiken är kass. Baldur's Gate-spelen såg ut som en riktig värld, det fanns realistiska landskap med vägar, ängar, skogar, byar, städer o.s.v. BG3 precis som Divinity ser ut bara ut som en spelplan där... 21/06 Tyvärr finns det noll hype, spelet har noll charm nu när man ser att man använder exakt samma motor som Divinity (vilket jag förstår för den gör det den ska och väldigt bra) men det kommer bara kännas som man spelar Divinity fast med en annan titel. Jag... 21/06 Det finns ett rätt brett spann mellan 1 minut och 100 timmar (typ 100 timmar) 21/06 Kände verkligen noll inlevelse i story, animationer, ljud eller dialog samt urusel combat... inget turbaserat har funkat sen FO2 enl. undertecknad. Provade både ettan och tvåan flera gånger. Kan inte förväntas behöva plöja 100 timmar innan spelet blir... 21/06 Jag tycker bara de är kaotiska om man inte pausar :) Jag tycker det är en gyllene lösning, för ju mer strategisk man vill vara desto mer pausar man, tills man nästan kommer till något som liknar rent turbaserat. Alltså, ju svårare strid desto fler pausn... 20/06 Aha, tack för informationen. Om det är troget DnD-reglerna har jag väl egentligen inget att anmärka på. Jag skall villigt erkänna att jag har obefintlig koll på DnD 4&5. Men jag gillade exempelvis verkligen NWN2 som körde på DnD 3.5(?), gav en bra balan... 20/06 Nu vet jag inte hur hårt de följt 5e, men verkar ju vara ganska troget pnp. I låga levlar har man inte alltför många spellslots men det ökar ganska fort. Har de valt att implementera cantrips dessutom så finns det ju vissa förmågor som går att använda... 20/06 Så du kom aldrig förbi character creation ? Tycker det inte påminner om divinity speciellt mycket öht. 20/06 Ser bra ut och tillräckligt mycket av 5e verkar ha följt med. Börjar känna något som påminner om hype. 20/06 Kortfattat så är de kaotiska och oöverblickbara, det går heller inte vara strategisk på alls samma vis som i D:OS. Man försökte göra som i Infinity Engine-spelen med Pillars of Eternity och D:OS visade hur mycket roligare och mer modernt det är med ett... 20/06