Och givetvis ackompanjeras det av en hel del Ratchet & Clank: Rift Apart-gameplay.

Insomniac Games släppte under gårdagen en trevlig video där Creative director Marcus Smith förklarar varför Playstation 5:s sjukt snabba SSD var nödvändig för att Ratchet & Clank: Rift Apart skulle bli verklighet, såväl som hur den nya DualSense-kontrollen förändrar upplevelsen.

I Ratchet & Clank: Rift Apart kommer vi att kunna färdas genom revor i verkligheten till andra dimensioner. Att kunna hoppa mellan helt olika spelvärldar utan laddningstider på detta sätt kräver enligt Smith riktigt snabb lagring, och därför skulle spelat inte ha varit möjligt på den nuvarande generationens konsoler.

Vidare har man även sett till att nyttja den förbättrade haptiska feedbacken i DualSense-kontrollen för att verkligen få vapnen att kännas kraftfulla, och dessutom ge dig information om hur de presterar – du kommer till exempel kunna avfyra endast ett skott från den dubbelpipiga hagelbrakaren genom att trycka ned avtryckaren halvvägs, och du kommer att känna skillnader i avtryckarens motstånd när du gör det.

Avslutningsvis talar Smith om Playstation 5:s 3D-ljudmotor Tempest, som han beskriver som "skillnaden mellan att lyssna på en TV och att gå ut i skogen".

Tack till neocon för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse
Om det nu visar sig att det är fastlödd SSD på båda maskinerna så kommer det troligen bli en stor fet skip på den här generation :) 22/06 @neocon: Nej, det är inte så enkelt att de bara kan begära data. Det har mycket att göra med ny teknologi, hur de nya texturerna tillämpas och massor annat som kommer göra spel snyggare och förhoppningsvis mindre. T.ex. att de inte längre kommer behöva... 22/06 Har sett hans citat i flera artiklar och det han sade var "pretty good", inte "alldeles utmärkt". Han klargör dessutom inte att det gäller HELA demot inkl. den mycket SSD-intensiva finalen. Låter snarare som han ville poängtera att en RTX 2070 super kla... 22/06 Enligt EPICs CTO vid namn Kim Libreri, så gör en PC det alldeles utmärkt. Med ett RTX 2070 super och NVME disk. Sorry to break it to you, men det har fortfarande inget att göra med I/Os. Vet inte hur många gånger jag ska upprepa mig, men det är spelen... 22/06 Notera att det egentligen inte är flaskhalsar som gör att en extern SSD behöver vara snabbare än PS5:ans egna. Flaskhalsarna i systemet är ju borta oavsett. Den interna SSD:n har 6 prioritetsnivåer, jämfört med 2 i SSD på konsument-PC och PS5:an måste... 22/06 Som tillägg till Fearnox text ovan så kommer den SSD man använder inte kunna bytas ut då den använder för mycket egen teknologi för att eliminera flaskhalsar som finns i PC-arkitekturen. Däremot kommer man som sagt att kunna sätta in en SSD till som exp... 22/06 Läser du anandtech artikeln som Kibbo länkade till tidigare i tråden och parar ihop det med att data inte kommer skrivas om utan huvudsakligen läsas från SSD så kvittar det du nämnde. https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5-new-era... 22/06 En PC med ett high-end grafikkort skulle prestera lika bra i Unreal Engine-demot som PS5 när det gäller grafik, men jag är skeptisk till att en PC med senaste SSD:n klarar av denna sekvens (7:38): https://youtu.be/qC5KtatMcUw?t=458 22/06 Hade för mig att det var mer, men fick bara upp 9 GB/s på google så körde på det. Det betyder dock inte att deras SSD kan föra över i 22 GB/s, det betyder att det är dess maxgräns, vilket en PC redan slår. Skrev också precis det du nämner i ditt inlägg,... 22/06 Okej jag ber om ursäkt om jag är otydlig i inläggen. Både PS5 och Xbox SX kommer att kunna köra spel i full HD (1920x1080 pixlar dvs de flesta tv apparater idag) i 120fps Om utvecklare väljer att ha ett 4k läge på spel kommer dom köras i UHD (3840 x 216... 22/06